Közélet

Elpattant a cérna a kieli kikötőben

Egyetlen társaság hajói tízszer annyi szennyező anyagot bocsátanak ki, mint Európa 260 millió autója.

Soha nem fogom elfelejteni, amikor egy éjszaka a hamburgi kikötőben vártuk a nemzetközi nagybani élelmiszerpiac megnyitását, és a hirtelen megritkuló köd mögött egy ijesztően óriási valami kezdett az egekbe törni, soha véget nem érőn, titokzatos fényekben úszva…

Nyomasztóan ünnepélyes jelenség volt. Az egyik Queen, talán a Queen Mary II. Eltakarta a holdat Hamburg elől. Nem lehetett ellenállni neki, oda kellett menni, hogy megnézze magának az ember. De, nem tudtam annyit gyalogolni, hogy a farától eljussak az elejéig. Milyen magas volt, milyen iszonyúan sok emelet, hány kabin, étterem, áruház, uszoda, mozi, edzőterem és miegymás rejtőzött gigászi testében!

Valóságos sokk volt törpeként mellette-alatta szorongani. És most is sokkot okoz az, hogy friss adatok jöttek ki e nagy hajók hatásáról környezetünkre. Aki már állt egy ekkora tengeri óriás közelében, az tudja, hogy úszó városról van szó, ahol csak a személyzet több ezer fős. Hihető hát, hogy egyedül a vezető hajózási vállalat, a Carnival flottája tízszer annyi szennyező anyagot bocsát ki, mint Európa 260 millió autója. Súlyosan szennyezik, savasítják a vizet és környező partokat.

A Carnival hajója befut Mexikóba.

A Carnival hajója befut Mexikóba.

Az olyan tengerparti városok, mint Barcelona, Palma Mallorca, Velence, Lisszabon, Marseille környezete 80-szor szennyezettebb, mint a szárazföld belsejében lévő hasonló nagyvárosok.

Az óceánjárók és az autók szennyezési részesedése egy-egy európai kikötővárosban (Kép: Eurostat)

Az óceánjárók és az autók szennyezési részesedése egy-egy európai kikötővárosban (Kép: Eurostat)

A hajók száma közben rohamosan nő. Ez jó üzlet. A hajózási társaságok nem tudnak eleget gyártatni. Az egyes városok tehetetlenek az úszó óriásokkal szemben, a helyi hatóságok szabályozási kísérletei erőtlenek: nemrég írtunk Velencéről, amit széttaposnak a hatalmas hajók. Nyilvánvaló, hogy csak nemzetközi összefogással, átfogó jogalkotással lehet változtatni a helyzeten.

Egy nagy hajó Dubrovnik kikötőjében. Jól látszanak a hajó és a város arányai.

Egy nagy hajó Dubrovnik kikötőjében. Jól látszanak a hajó és a város arányai.

Vagy, a kisegér fellázad az oroszlán ellen. Ez történ most németországi Kielben, ahol egy Kreuzfahrtschiffe nevű környezetvédő szervezet órákra feltartóztatott egy ilyen óceánjárót. 46 aktivistát tartóztattak le, amikor, felmásztak a hajó köteleire, és csónakokkal vették próbálták elállni a Zuiderdam nevű óriás útját.

A környezetvédő szervezetek mostanában egyeztetik akcióikat, és egyszerre több helyszínen igyekeznek tiltakozni a tenger mindenféle szennyezése ellen. Az adatokat elnézve, van alapja türelmetlenségüknek.

Nemrég írtunk a Földközi-tengerbe kerülő műanyagszennyezettség százezer tonnáiról, sajnos, a tengeri óriások által kibocsátott mérgező anyagok ehhez jönnek hozzá.

Sokszor nagyobbak az óceánjárók, mint a befogadó kikötő.

Sokszor nagyobbak az óceánjárók, mint a befogadó kikötő.