Közélet

Csepel, az első szerelem, vagy egy Harley-Davidson?

Motoros macsók, pipiskedő csajok, koncertek, sör, szex, és emlékek arról, amikor egy Csepel vagy Pannónia az elérhetetlen álom volt.

A Balaton mellett ismét Harley-Davidson-os találkozó volt, éppen a huszadik. A rendezők mindent elővárazsoltak, ami a képzeletünkben egy ilyen bulihoz kell. Elsősorban a zenét. Fellépett az Anna and the Barbies, az AWS, az EDDA Művek, a EUROPE, az Ivan and the Parazol, a Karthago, a Tankcsapda, és a Zorall.

A bulit, mint mindig belengte az benzinszagú erotika, de volt sör és gumiégetés is – úgy értem, abroncségetés.

Persze, a legnagyobb durranás az, ha a több száz motor végig dübörög a parton. Ez egy nemzetközi esemény, aki tud, jön messzi országokból is.

02_DBOGI20190608001_2

Nem tudom, ebben a korban, amikor ha pénz van, van (majdnem) minden, mekkora örömet okozhat egy Harley-Davidson? A jelekből ítélve – nagyot. Mégis, a pénz természetében van a nyugtalanság, hogy ha nem apad el a forrása, akkor új és új, egyre nagyobb, egyre értékesebb dolgokra vágyunk. A második Harley öröme már kurtább, a harmadiké alig érezhető.

Felsõörs, 2019. június 8. A Harley-Davidson Open Road Fest motoros találkozó felvonulásának résztvevõi Felsõörs közelében 2019. június 8-án. MTI/Bodnár Boglárka

Felsõörs, 2019. június 8.
A Harley-Davidson Open Road Fest motoros találkozó felvonulásának résztvevõi Felsõörs közelében 2019. június 8-án.
MTI/Bodnár Boglárka

Így vagyunk ezzel minden tulajdonunkba kerül tárggyal. Talán társsal is…

Találtam egy régi, 1957-ből származó képet, ami bemutatja nagyszüleim elérhetetlen vágyait. Amit a képen látsz, azok a Lottó tárgynyereményei voltak. Még egy rádió is több hónapi fizetésbe került, egy motorról csak nagyon kevesen álmodozhattak.

Budapest, 1957. március 6. A Lottó-játék nyereménytárgyai a Verseny Állami Áruház dekorációs osztályán (Dohány utca), ahol mindenki megtekinthette a vonzó ajándékokat. A nyeremények között Wartburg személygépkocsi, zeneszekrény, Pannonia motorkerékpár, mosógép, fridzsider, varrógép és sok más található. MTI Fotó: Molnár Edit

Budapest, 1957. március 6.
A Lottó-játék nyereménytárgyai a Verseny Állami Áruház dekorációs osztályán (Dohány utca), ahol mindenki megtekinthette a vonzó ajándékokat. A nyeremények között Wartburg személygépkocsi, zeneszekrény, Pannonia motorkerékpár, mosógép, fridzsider, varrógép és sok más található.
MTI Fotó: Molnár Edit

Csak hogy tudd, akkoriban Pesten nem volt ezer magánautó sem…

Motor sem sokkal több, egy kisvárosban pár darab, egy községben-faluban egy, esetleg kettő.

Akkoriban egy ilyen motorral lejutni a Balatonra óriási, életre szóló élmény volt.

Tihany, 1954. június 22. Piknikezõ pár a Tihanyi-félszigeten, mellettük egy Csepel motorkerékpár. MTI Fotó/Magyar Fotó: Vadas Ernõ

Tihany, 1954. június 22.
Piknikezõ pár a Tihanyi-félszigeten, mellettük egy Csepel motorkerékpár.
MTI Fotó/Magyar Fotó: Vadas Ernõ

Bármennyire drága is volt, késztettek hozzá hirdetéseket, télit-nyárit, férfinak-nőnek, városi értelmiségi asszonyoknak… (főleg külföldieknek)

Budapest, 1953. január 15. A Csepel 250/51 típusú motorkerékpár reklámfotója. MTI Fotó/Magyar Fotó: Farkas Tamás

Budapest, 1953. január 15.
A Csepel 250/51 típusú motorkerékpár reklámfotója.
MTI Fotó/Magyar Fotó: Farkas Tamás

…és vidéki agráripari munkásnőnek, ahogy az dukált (talán szovjet exportot remélve).

Berettyóújfalu, 1955. szeptember 22. Fiatalasszony Csepel motorkerékpárján a berettyóújfalui tsz udvarán. MTI Fotó/Magyar Fotó: Komlós Tibor

Berettyóújfalu, 1955. szeptember 22.
Fiatalasszony Csepel motorkerékpárján a berettyóújfalui tsz udvarán.
MTI Fotó/Magyar Fotó: Komlós Tibor

Életem nagy és váratlan élménye volt, hogy egy idős rokonomat vihettem Pécsre autóval. Még nem az M6-os sztrádán mentünk, hanem a régi 6-oson. Arról mesélt, milyen volt erre autózni-motorozni a háború előtt. Látta rajtam, hogy érdekel, iszom a szavait, és próbálom elképzelni, amit mond. „Nehogy azt hidd, hogy ilyen volt az út! Sőt, ez nem is az az út. Állj meg, megmutatom, hol van, milyen volt” – mondta váratlanul.

Megálltunk, és a 6-osról bementünk az erdőbe. Nem sokat haladtunk, feltűnt egy nagyon vékony, repedezett felületű, inkább makadám, mint aszfaltozott út, tíz méteren belül három halálos kanyarral és két méter szintkülönbséggel. „Na, ez az. A régi. Az eredeti 6-os” – mutatta.

Jó pár percig néztem az utat. Azóta keresem ezeket a megmaradt, rejtőzködő útszakaszokat. És találok is belőlük szép számmal.

Budapest, 1955. május 6. Fiatal nõk mutatnak be egy Csepel motorkerékpárt a budai hegyekben, a MOGÜRT Gépjármû Külkereskedelmi Vállalat részére készült reklámfotón. MTI Fotó: Járai Rudolf

Budapest, 1955. május 6.
Fiatal nõk mutatnak be egy Csepel motorkerékpárt a budai hegyekben, a MOGÜRT Gépjármû Külkereskedelmi Vállalat részére készült reklámfotón.
MTI Fotó: Járai Rudolf

Akkor lehetett nagy szám ezeken az utakon motorozni, amikor az erdő belógó faágai elől kellett behúzni az utas nyakát. Az azért meghaladja a képzeletemet, milyen lehetett itt este, esőben hajtani 1957-ben egy Csepellel.