Siker

Mi lesz így a virágos kátyúkkal?

Pont akkor találnak ki valamit, amikor már minden nemzet kialakította a maga sajátos kátyú-hasznosító szokásait.

Magyarország a virágokra szavaz. Függetlenül az időszerű kormányzattól, mindenféle politikai elfogultság nélkül, pusztán hagyomány szeretetből. Az MTI képeit böngészve kiderül, hogy már 2010 előtt is virágokat ültettünk a betömetlen kátyúkba.

Keszeg, 2009. november 7. Autók állnak a Nógrád megyei Keszeg határában, ahol félpályás útlezárással követelték egy 3 kilométeres útszakasz felújítását. Legénd, Nógrádsáp, Nézsa, Keszeg és Alsópetény demonstrálói az út kátyúiba virágot ültettek. MTI Fotó: Rigó Tibor

Keszeg, 2009. november 7.
Autók állnak a Nógrád megyei Keszeg határában, ahol félpályás útlezárással követelték egy 3 kilométeres útszakasz felújítását. Legénd, Nógrádsáp, Nézsa, Keszeg és Alsópetény demonstrálói az út kátyúiba virágot ültettek.
MTI Fotó: Rigó Tibor

Így két legyet is ütöttünk egy csapásra, bár jobb lett volna lyukat tömni helyette. Egy: így, virágokkal valamivel szebb a táj, vagy… Kettő: a gyanútlan, messzi tájról érkezett sofőr láthatja, hogy itt bizony óvatosan kell hajtania. Leggyakrabban maguk az egyszerű helyi polgárok kertészkednek az utakon, de olykor maga az önkormányzat első embere is késztetést érez egy kis muskátli ültetésre.

Bükkszék, 2013. április 19. Zagyva Ferencné, Bükkszék független polgármestere (k) munkatársaival muskátlit ültet egy kátyúba a településen 2013. április 19-én. A polgármester azért határozta el magát a rendhagyó kertészkedésre, mert a decemberben, másfél milliárd forintból épült új fürdõ vendégei sokat panaszkodnak, hogy rosszak a településre vezetõ utak. MTI Fotó: Komka Péter

Bükkszék, 2013. április 19.
Zagyva Ferencné, Bükkszék független polgármestere (k) munkatársaival muskátlit ültet egy kátyúba a településen 2013. április 19-én. A polgármester azért határozta el magát a rendhagyó kertészkedésre, mert a decemberben, másfél milliárd forintból épült új fürdõ vendégei sokat panaszkodnak, hogy rosszak a településre vezetõ utak.
MTI Fotó: Komka Péter

Csak megemlítjük, hogy Erdélyben más szokás dívik: a székely ember pecázik a kátyúban. Szegényebb országokban, ahol már nincs is út, csak kátyú, egyszerűen csak szitkozódnak – semmi virág és népünnepély.

Hargita megye, 2005. április 13. Tiltakozók a kátyúkból készített "tavacskából" mûanyag kacsákat horgásznak a romániai Hargita megyében rendezett útlezárásos autós tüntetésen, amelyen mintegy 900 autós tiltakozik az ellen, hogy Románia legrosszabb állapotban lévõ útjai Hargita megyében vannak. MTI Fotó: Haáz Sándor

Hargita megye, 2005. április 13.
Tiltakozók a kátyúkból készített “tavacskából” mûanyag kacsákat horgásznak a romániai Hargita megyében rendezett útlezárásos autós tüntetésen, amelyen mintegy 900 autós tiltakozik az ellen, hogy Románia legrosszabb állapotban lévõ útjai Hargita megyében vannak.
MTI Fotó: Haáz Sándor

Persze, amolyan átmenet a kátyúmező és a semmi között nálunk is akad: főútnak hívjuk. Adunk neki számot is, legyen 86-os. Nemzetközi út. Hadd vigyék hírünket messzi országok szállítmányozói.

Rédics, 2009. február 25. Kamion halad a 86-os fõúton Rédics közelében. A Nyugat-Dunántúl egyik legforgalmasabb fõútjának számító 86-os fõúton egyes helyeken összefüggõ kátyúk borítják az útburkolatot, ezért a közútkezelõ sebességkorlátozó táblákat helyezett ki, egyes szakaszokon 90 km/h helyett csak 30 km/h-val lehet közlekedni. MTI Fotó: Varga György

Rédics, 2009. február 25.
Kamion halad a 86-os fõúton Rédics közelében. A Nyugat-Dunántúl egyik legforgalmasabb fõútjának számító 86-os fõúton egyes helyeken összefüggõ kátyúk borítják az útburkolatot, ezért a közútkezelõ sebességkorlátozó táblákat helyezett ki, egyes szakaszokon 90 km/h helyett csak 30 km/h-val lehet közlekedni.
MTI Fotó: Varga György

Na, most mindezen szokásoknak és hagyományokat lehet, hogy vége lesz. Egy amerikai cég roppant egyszerű megoldást talált ki: beragasztja a kátyúkat. Persze, előtte szépen kitakarítják, gondosan betömik, utána egy öntapadós szőnyegszerű anyagot ragasztanak rá, és készen is van. Az első autó már simíthatja is a kijavított részt.

A megoldás bizonyára drága. De, azért – ha ne adj Isten, önkormányzat lennék – számolni kezdenék. A „hagyományos” megoldás sem olcsó. A kátyút meglátogatja fél tucat munkás, legalább két teherautó, négy-öt féle nehéz gép, reggel kimennek és jó, ha délre befoltoznak egy lyukat. Ez az új technológia jóval egyszerűbbnek is tartósabbnak ígérkezik. Na, és gyors, ami nem elhanyagolható szempont. 10 év garanciát vállalnak rá.

Medgyesbodzás, 2011. január 19. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. egyik munkatársa a Békés megyei Medgyesbodzás határában a frissen felhordott aszfaltréteget tömöríti egy speciális hengerrel. Teljes kapacitással végzik a kátyúzási munkálatokat Békés megye útjain.  A rendkívül változatos idõjárásnak köszönhetõen jóval elõbb és jóval nagyobb számban jelentek meg a kátyúk az utakon. A fõutak aszfalt borítás ütõkátyú, még a mellékutak vegyes borításán sok apró kátyú okozza a gondot. Aszfaltmaróval felszedik a régi burkolatot, majd az úgynevezett aszfalt-újrahasznosító géppel felmelegítik, és újra visszajuttatják az útra és vibrációs hengerrel tömörítik. MTI Fotó: Rosta Tibor

Medgyesbodzás, 2011. január 19.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. egyik munkatársa a Békés megyei Medgyesbodzás határában a frissen felhordott aszfaltréteget tömöríti egy speciális hengerrel. Teljes kapacitással végzik a kátyúzási munkálatokat Békés megye útjain. A rendkívül változatos idõjárásnak köszönhetõen jóval elõbb és jóval nagyobb számban jelentek meg a kátyúk az utakon. A fõutak aszfalt borítás ütõkátyú, még a mellékutak vegyes borításán sok apró kátyú okozza a gondot. Aszfaltmaróval felszedik a régi burkolatot, majd az úgynevezett aszfalt-újrahasznosító géppel felmelegítik, és újra visszajuttatják az útra és vibrációs hengerrel tömörítik.
MTI Fotó: Rosta Tibor

Virágot meg legfeljebb az út szélére ültetünk a továbbiakban. Bár, én jobban örülnék a gyümölcsfáknak. Réges-régen ilyen fák szegélyezték az utakat, és az éhes vándor bármikor megtömhette a kongó bendőjét. A kis osztrák falvak között kanyargó – kátyúmentes – utak szélén most is sok van még.