Siker

Valamikor ingyen sem kellett, most meg nagy kedvenc

Nem csak a legkevesebb balesetet okozza, de ebbe a típusba szaladnak bele a legkevesebben is.

A rendszerváltás idején, a Ferihegyre vezető gyorsforgalmi út mellett volt egy hatalmas autókereskedés. Romániában gyártott autók vártak benne vevőre – hiába. Pedig mesés áron adták őket. Egy átlagjövedelemből élő család ezeket fizethette volna ki a leggyorsabban és legkönnyebben.

De, addigra az Oltcitnak és a Daciának is roppant rossz híre volt már. Legendákat meséltek róla. Például: az új autóval elsőnek egyenesen az autószerelőhöz kell menni, hogy ő szétszerelje, szakszerűen bezsírozza, olajozza, és becsülettel összeszerelje… Utána már a kocsik szépen futottak: semmi nem volt olyan kényelmes, mint a Renault 12-es román licencváltozata.

Hiába, mert akkoriban semmi keleti terméknek nem volt jó híre – kivéve a szlovén Gorenje hűtőládát. Mindenki mindent nyugatira akart cserélni. Egy totálkáros roncsból összetákolt Peugeot háromszor annyit ért, mint egy lakótelepi lakás. Értetlenkedtek is a nyugati újságírók, talán máig nem fejtették meg ennek logikáját.

Jött a nagy csend, csak a Zsigulik húzták úgy-ahogy, a többi, egykori szocialista márka alaposan kikopott a forgalomból. Igen, tudtuk, hogy a Skodát megvette a Volkswagen, de ez sokáig nem látszott a Skodán. Nem is fogyott.

Aztán a 2000-es évek elején, ismét megjelent a Dacia, és mindenki mosolygott, hogy itt kár próbálkozni, mert nem veszi majd senki. És ezzel az új Daciával rögtön volt két nagy „baj” – nem csak olcsó volt, hanem csábítóan is nézett ki. Pláne, amikor kijött a Duster! A kételkedők is tudták, hogy a román gyárat már a Renault birtokolja, és szavatolja a minőséget.

00b_shutterstock_1082040866_resize

Közben a Skodák – már új karosszériákkal és motorokkal – ismét divatba jöttek, a Fiatokról, Fordokról senki nem mondogatta, hogy Lengyelországban készülnek. Az első „Mi autónk” igazából az Opel volt, aztán csapott le a címre a Suzuki. Később jött az Audi és a Mercedes. Szlovákia és Csehország is dugig van autógyárakkal, a Volkswagentől a Citroenen, a Toyotán át a Kiáig. Az európai autógyártás komoly része költözött át ebbe a régióba.

De, egyik márka sem nőtt olyan gyorsan, lett olyan sikeres az összes földrészen, mint a Dacia a Dusterrel. Szó szerint nem tudnak eleget gyártani belőle. Már rég nem csak Romániában szerelik össze, hanem Afrikában, Dél-Amerikában és Ázsiában is. És még a régebbi kiadásait is új gyártósorok ontják Oroszországban.

(Kép: YouTube)

(Kép: YouTube)

Itthon is a legkeresettebb márkák között szerepel a Dacia, és a Duster a női szíveket is megdobogtatja. Ehhez talán egy nagyon furcsa statisztikai tény is hozzájárul: a Dacia nem csak a legkevesebb balesetet okozza, de ebbe a típusba szaladnak bele a legkevesebben is. Magyarán: nagyon biztonságos.

Ezért vihette a pápát is a csíksomlyói hegynyeregbe.