Életmód

Teszteld a vezetési stílusodat!

Vajon milyen általában a magyar sofőrök vezetési stílusa? – Erre vonatkozóan készített országos felmérést a Groupama Biztosító. Az 1000 fő megkérdezésével zajló kutatás felmérte többek között, hogy betartjuk-e a javasolt követési távolságot, levillogjuk-e az autópályán a gyors sávban előttünk haladókat vagy, hogy hogyan viselkedünk közlekedési dugóban.

A fiatalok, a fővárosiak kevésbé előzékenyek

A reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a magyarok fele (51 százaléka) együttműködő, nyugodt és előrelátó sofőr, vagyis úgynevezett defenzív sofőrnek mondható. „Érdekes, hogy a nők és a férfiak között nincs eltérés e tekintetben, viszont az életkor és a lakóhely alapján már kimutathatóak különbségek: a fiatalok és a fővárosiak sajnos kevésbé tűnnek előzékenynek a volán mögött” – ismertette a kutatás eredményeit Magyar János, a Groupama Biztosító gépjárműbiztosítási főosztályvezetője.

Fotó: iStock.com/KatarzynaBialasiewicz

Fotó: iStock.com/KatarzynaBialasiewicz

„Biztató, hogy a magyar vezetők fele csapatjátékosnak számít az utakon, ugyanis akire ez a vezetési stílus a jellemző, statisztikailag kimutatható módon kevesebb baleset okozója lesz élete során. Szerencsére idén biztatóan alakul a közlekedési baleseti statisztika, hiszen eddig kevesebb személysérüléssel járó baleset történt az utakon, mint a korábbi évek azonos időszakában” – kommentálta a felmérés adatait Berzai Zsolt rendőr alezredes.

A válaszokból kitűnik az is, hogy a legfegyelmezetlenebbek az ajánlott követési távolság betartásában vagyunk. A városban, átlagos forgalmi körülmények között, 50 km/h sebességnél ajánlott 30-40 méteres távolságot például csupán a vezetők 3%-a tartja be saját bevallása szerint.

A közlekedéspszichológiában alapvető tézis, hogy az emberek a személyiségüknek megfelelően vesznek részt a közlekedésben, azaz ahogyan reagálnak és viselkednek az élet más területein, úgy fognak reagálni és viselkedni a közlekedési szituációk során is. „A közlekedési viselkedés megváltoztatásának első lépése annak tudatosítása, hogy a közlekedés voltaképpen egy csapatjáték, amelyben valamennyi résztvevő – gépjárművezető és gyalogos – együttműködése alapvető fontosságú” – mutatott rá Recsákné Mazányi Judit közlekedéspszichológus.

unsplash.com/Darwin Vegher

unsplash.com/Darwin Vegher

Teszteld magad!

A Groupama Biztosító vezetési stílustesztjéből kiderül, te mennyire vagy óvatos duhaj az utakon. Értékelés a kérdéssor végén!

1. Mekkora követési távolságot tartasz városban, 50 km/h sebességnél átlagos forgalmi körülmények között?

1. kb. 5-10 métert, azaz 1-2 autónyit
2. kb. 15-25 métert, azaz 3-5 autónyit
3. kb. 30-40 métert, azaz 6-8 autónyit

2. Amikor autópályán közlekedsz, a következők közül melyik jellemez téged a leginkább:

1. Mindig a gyors sávban 130 km/h vagy nagyobb sebességgel haladok, az előttem lassabban haladókat megközelítem 1-2 autónyira, ha kell, nagyon óvatosan jobbról előzöm őket
2. Maximum 140 km/h sebességgel, többnyire „jobbra tarts” szerint haladok
3. Mindig „jobbra tarts” szerint, 110-120 km/h-val haladok, a gazdaságos vezetés szempontjait is figyelembe veszem

3. Dugó alakul ki egy többsávos úton. Mit teszel?

1. Figyelem, hogy melyik sáv halad jobban, és mindig oda igyekszem
2. Beállok a számomra kedvező sávba és ott is maradok, mert nagy különbség úgysincs
3. Többnyire maradok egy sávban, csak akkor váltok, ha a másik sáv látványosan jobban halad

4. Ha kereszteződéshez érsz, ahol a jobbkéz szabály érvényes, és te jössz jobbról, mit teszel?

1. Mindig lelassítok, figyelem, hogy a balról jövő is tudatában van-e az én elsőbbségemnek, és csak akkor megyek át, ha egyértelmű, hogy a balról jövő nem indul el.
2. Általában lelassítok, figyelek, de megyek tovább, ezzel egyértelművé teszem a balról jövőnek, hogy nekem van elsőbbségem.
3. Mivel nekem van elsőbbségem, nem különösebben figyelek, bátran átmegyek a kereszteződésen.

5. Hogyan váltasz sávot erős forgalomban?

1. Folyamatosan figyelem a mellettem haladó sort, és amikor van egy kis hely, oda gyorsan „beugrom”, irányjelző nem mindig jut eszembe
2. A sávváltási szándékomat irányjelzővel folyamatosan tudatom, és megvárom, amíg ennek hatására valaki beenged
3. A járművemet erősen közelítem a kívánt sávhoz, így a mellettem haladók számára egyértelművé teszem, hogy sávot fogok váltani.

Értékelés:

1. kérdés:

1. válasz: 1 pont
2. válasz: 2 pont
3. válasz: 3 pont

2. kérdés:

1. válasz: 1 pont
2. válasz: 2 pont
3. válasz: 3 pont

3. kérdés:

1. válasz: 1 pont
2. válasz: 3 pont
3. válasz: 2 pont

4. kérdés:

1. válasz: 3 pont
2. válasz: 2 pont
3. válasz: 1 pont

5. kérdés:

1. válasz: 1 pont
2. válasz: 3 pont
3. válasz: 0 pont

12-15 pont: Defenzív stílusú, előzékeny, nyugodt, előrelátó vezető vagy, a baleseti kockázatod minimális. Csak így tovább az utakon!