Kultúra

Dolhai Attila rosszfiúként sem hibázott

A napokban mutatta be a Budapesti Operettszínház Richard Rodgers és Oscar Hammerstein musicaljét, a Carouselt, mely Molnár Ferenc Liliom című műve alapján készült.

Molnár Ferenc szívszorító szerelmei története 1945-ben jutott el Amerikába, amikor is Richard Rodgers és Oscar Hammerstein Carousel (Körhinta) címmel megírta a mű zenés színpadi változatát. A Nem York Times 1999-ben a XX. század legjobb musicaljének választotta ezt a művet, így ígéretes darab érkezett a Budapesti Operettszínházba.

fotó:Gordon Eszter

fotó:Gordon Eszter

Habár a történetet az alkotó páros a Városligetből egy amerikai tengerparti kikötővárosba helyezte át, és a szereplők nevét is amerikaiasították, ez mégis a mi Liliomunk maradt. A sztori röviden: Billy Bigelow (Dolhai Attila) egy vidámparkban dolgozik, csalogató a körhintánál. A Liliomként is ismert csirkefogó nem veti meg sem a nőket, sem az alkoholt, ám egy nap találkozik Julie Jordannel (Vágó Zsuzsi), és minden megváltozik. Szerelmes lesz? Talán. Billy esetében ezt nem tudjuk, de igen, olyasmit él át.

Otthagyja a munkáját és feleségül veszi Julie-t. Ám hiába a házasság, ő teljes mértékben nem tud megváltozni és nem lesz belőle mintaférj. Mikor megtudja, hogy a felesége, akit néhány alkalommal korábban még megütött, kisbabát vár, úgy dönt, hogy ha tisztességtelen módon is, de pénzt kell szereznie. Jigger Craiginnel (Szabó P. Szilveszter) kitervelik, hogy kirabolnak egy gazdag embert, ám a terv rosszul sül el… Nem spoilerezzük el az egész történetet, mert inkább mindenki nézze meg.

Fotó: Gordon Eszter

Fotó: Gordon Eszter

A Carousel már az új főigazgató, Kiss B. Attila igazgatása alatt került színpadra. Az előadás rendezője Béres Attila volt, aki igyekezett hű maradni az eredeti műhöz. Így, ha valaki előveszi Molnár Ferenc Liliomát és megnézi az előadást, azonos párbeszédekre bukkan.

A Carousel zenéje nem egy szokványos musical, legalábbis nem azoknak, akik többnyire Lévay és Kuncze dallamaihoz vannak szokva (Elisabeth, Mozart, Rudolf). Egy-két daltól eltekintve nem is éreztem azt, hogy ezt fogom dúdolni hazafelé sétálva, de nem azért, mert nem elég fülbemászó, hanem mert nehezebb. A You’ll Never Walk Alone persze kivétel. Most nem nagyon van olyan változata a dalnak, amit ne hallgattam volna végig a YouTube-on – legyen az Adré Rieu vagy a Liverpool-Dortmund foci meccs.

Ami a szereplőket illeti…

Dolhai Attiláról nehéz rosszat írni. Évek óta kiemelkedő alakja a hazai musicaljátszásnak, annak ellenére, hogy egy időre még búcsút is intett ennek a műfajnak (az operában és az operettekben is megállja a helyét). Hangja pestiesen szólva atombiztos, és ezt bármikor, bármiben jó hallgatni. Színészileg rengeteget fejlődött az évek alatt, és már rég kibújt a hősszerelmes Rómeó alkatából. Hogy mennyire rosszfiú, vagy hogy tényleg képes-e megütni egy nőt (a színpadon!), bennem hagyott némi kérdőjelet. És itt van az a szerencsés helyzet, hogy vissza lehet menni megnézni a többi szereposztást is (Sándor Péter és Gömöri András Máté játssza még ezt a szerepet).

Vágó Zsuzsi főszerepben, hosszú idő után. Jól állt neki Julie, hangban és játékban is. Zsuzsi már évekkel ezelőtt a Rudolfban is bizonyította, hogy erős a prózában, itt most ezt újra megmutathatta. A végén bizony vele sírtunk…

Fotó: Gordon Eszter

Fotó: Gordon Eszter

A darab másik párosa Carrie és Enoch. Jelen esetben Peller Anna és Bálint Ádám. Szórakoztató, humoros, néha drámai kettős. Ádám játéka külön élvezet volt, ahogy a beszéde is. Ő azt csinálta, mint mikor a jégtáncbajnok a gálán előadja, hogy csetlik-botlik. Csak azoknak sikerül ez, akik magabiztosak a tudásukban.

Nagy-Kálózy Eszter először szerepelt az Operett színpadán, emlékezetes is volt. A szerelem és a fájdalom is ott volt minden mozdulatában. Nádasi Veronika Nettie-je is szerethető figura, ahogyan Szabó P. Szilveszter is kiváló találat volt Jigger szerepére. Bár nála is ugyanaz mondható el, mint Dolhainál, hogy az évek alatt rossznak még nem láttam.

Fotó: Gordon Eszter

Fotó: Gordon Eszter

Ne menjünk el szó nélkül Duda Éva koreográfiája mellett sem, ami sokszor többet tett a darabhoz, mint az remélhető lett volna. A tánckar éppúgy lekötötte a figyelmet, mint bármelyik főszereplő, sőt, néha még el is vitték a show-t. Mikor azt kérdezik tőlem, hogy „Na, érdemes megnézni a Carouselt?” A válaszom: persze, de nézd meg legalább háromszor, minden szereposztásban. És ne felejtsd el élvezni a zenét!

Szereplők: Dolhai Attila / Sándor Péter/ Gömöri András Máté, Vágó Zsuzsi / Széles Flóra, Peller Anna / Bordás Barbara / Lusine Sahakyan, Bálint Ádám, Nagy-Kálózy Eszter / Polyák Lilla, Nádasi Veronika / Janza Kata / Polyák Lilla, Jordán Tamás / Földes Tamás, Szabó P. Szilveszter/Homonnay Zsolt, Dézsy Szabó Gábor, Péter Richárd, Sautek Dóra/Kis Kármen Cintia, Aczél Gergő.