Otthon

Kell egy gyalogoshíd Budapestre

Szerencsésebb városokban a gyalogoshíd a találkahely.

Mostanában sűrűn hallható okosság, hogy :„Akkor kell átmenni a hídon, ha odaértünk”.

Nos, én itt vagyok, a híd meg sehol.

Mi a teendő?

Arról a gyalogoshídról beszélek, amely már olyan esedékes lenne Budapesten. Az, hogy szerepelt több elképzelésben, tervben, talán ígéretben is, kevéssé érdekel, ha azt látom, hogy szombat-vasárnap nem lehet moccanni sem a Lánchídon, akkora a tömeg a szűk járdán.

Nem messze oda, a fél város és turisták ezrei piknikeznek a Szabadság-hídon.

Aki ezt látja, rögtön átérzi, hogy nagy az igény egy budapesti gyalogoshídra.

A jelenlegi főpolgármester az egykori Magyar Időknek 2018. augusztusában ezt mondta – „…adott a lehetősége annak, hogy máshol épüljön gyalogoshíd, több alternatíva felmerült már. A legnagyobb támogatottsága a Margitsziget gyalogoshidakon való megközelítésének van. Az elképzelések szerint a budai oldalról a Szépvölgyi út, a pesti oldalról a Dráva utca irányából lehetne ilyen módon a Margitszigetre menni.”

A legutolsó terv a budapesti gyalogoshídra (Kép: Építészfórum)

A legutolsó terv a budapesti gyalogoshídra (Kép: Építészfórum)

Nem az első eset, hogy a gyalogoshíd gondolata felbukkant, és nem az első városvezető, aki ezzel foglalkozik. Én lelkesedek is minden alkalommal, hogy végre megvalósul az ötlet, de mindannyiszor csalódtam.

És nem csak én. A budapestieknek be kell érniük azzal, hogy évente négy alkalomra megkapják a Szabadság-hidat, hadd korzózzanak rajta.

(Hogy bicajjal átkelni a Duna egyik oldaláról a másikra kulturáltan csak két hídon lehet, arról most ne essék szó.)

Szóval: vagyunk mi, akik szeretnénk ezt a hidat, és vannak azok, akiknek módjukban volna felépíteni – hogyan lehetne üzletet kötnünk?

„Csak olyan városban éljetek, ahol van gyalogoshíd” – mondtam egyszer a családnak a prágai Károly-hídon, de álmomban sem gondoltam arra, hogy megfogadják a szavamat.

A prágai Károly-híd zsúfolt egész évben (Kép: unsplash.com)

A prágai Károly-híd zsúfolt egész évben (Kép: unsplash.com)

Amikor náluk járok, mindig magukkal visznek a város gyalogoshídjára, hogy bizonyítsák, nem felejtették megfogadni a tanácsot.

Párizsban ez felérne egy heti kirándulással, mert 6 is van. A legutolsót építészetileg alaposan fel kellett turbózni, hogy észrevétesse magát a másik öt mellett, de sikerült.

Passerelle Simone-de-Beauvoir, 2006 (Kép: Wikipédia)

Passerelle Simone-de-Beauvoir, 2006 (Kép: Wikipédia)

Londonban a híd nagyon nehezen valósult meg, és amikor végre megnyílt – évszázados álmodozás után – imbolyogni kezdett a járókelők lába alatt, hamar le kellett zárni. Hosszú újjáépítés kezdődött. Aztán jött egy vihar, és ismét alapos javításra szorul. De, áll és nagyszerű élmény átsétálni rajta. Olyannyira bevált, mint látványosság, hogy újabb gyalogoshíd építését tervezik.

Millennium Bridge, 2000 (Kép: Wikipédia)

Millennium Bridge, 2000 (Kép: Wikipédia)

Szóval, hol a hidam?