Életmód

Száznál is több gyerek hívja naponta a krízisvonalat

Naponta több mint száz, évente pedig csaknem negyvenezer bajba jutott fiatal hívja a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítványt.

Homolka Balázs, az alapítvány önkéntese a köztévének adott interjújában kiemelte, hogy a krízishelyzetbe került gyermekeken leginkább azzal lehet segíteni, ha beszélhetnek egy felnőttel, aki éjjel-nappal elérhető, megértő, türelmes és nyitott bármilyen témára.

A tinédzserek különböző témákkal keresik fel a Kék Vonal munkatársait, a kamaszkori szerelmi válságtól az online zaklatási ügyekig sok mindennel találkoznak. A válás, a pszichés problémák, a bántalmazó családi légkör, egy gyermek nem tervezett terhessége, a szökések, a szuicid gondolatok és még megannyi nehéz élethelyzet, amiről a Kék Vonal ügyelőivel 24 órában lehet beszélgetni.

Az alapítványnak ugyanakkor nem az a feladata, hogy megoldjon egy problémát, hanem az, hogy találjon egy olyan felnőttet vagy szervezetet, akitől, illetve amelytől közvetlenül tud segítséget kérni a bántalmazott gyermek – hangsúlyozta Homolka Balázs.

Fotó: iStock.com/samthomas

Fotó: iStock.com/samthomas

A Kék Vonal 2017-ben, a nemzetközi Project DeSHAME keretében több mint nyolcszáz, 13-18 éves fiatalt kérdezett meg a virtuális világban zajló kapcsolatairól és azok szexuális vonatkozásáról. Azt az állítást, hogy az internet ad lehetőséget a kommunikációra, a kapcsolódásra és az önkifejezésre, hazánkban a 16-17 éves korosztály háromnegyede, míg Nagy-Britanniában 40 százalékuk, Dániában pedig 20 százaléka gondolja így. Eközben az internet olyan mértékben a szexuális visszaélések színtere, hogy sokan a társas kapcsolatok „normális velejárójának” élik meg a zaklatást. Tízből kilenc fiatal találkozott már azzal, hogy egy lányt „ribancnak”, „kurvának” neveztek.

A felmérés szerint  diákok 87 százaléka nem szól az online szexuális erőszakról tanároknak, annak ellenére sem, hogy az elkövető és áldozat sokszor iskolai környezetben is találkozik. A gyerekek majdnem fele a szüleihez sem fordul. Ebben az egyik legfőbb visszatartó erő ebben az áldozat szégyenérzése, miközben a megkérdezettek több mint kétharmada szerint maga az áldozat is hibás, ha online szexuális zaklatás célpontjává vált.

Az alapítvány szolgáltatásai a 116 111 és a 116 000 hívószámokon érhetők el.