Életmód

Gyakran sajnálkozol? Így szabadulhatsz meg tőle!

Gyakran játszod végig magadban a "mi lett volna, ha?" kérdés utáni lehetséges válaszokat? Miért élsz a múltban? Miért nem azon változtatsz, amin lehet?

Ha te is az a típus vagy, aki szívesen mereng azon, hogy egy döntését hogyan kellett volna másképp meghozni (a jó cél érdekében), ha sokszor eljátszol a gondolattal, hogy “mi lett volna, ha másképp csinálod, ha másképp mondod, ha másképp reagálsz?”, akkor bizony joggal feltételezhető, hogy alapvetően te is a múltban élsz. Pedig a jelenben kellene, az éppen mostban. Hiszen döntéseid eredményét épp ebben a pillanatban éled meg, azt a (közel)múltbeli eseményt pedig már nem áll módodban megváltoztatni. Viszont, ha nincs ínyedre a kialakult helyzet, a legtöbb esetben nem kell vele együtt élned. Változtathatsz rajta és változtatnod is kell, hogy elégedett legyél, hogy ne kapj sajnálkozórohamot saját magaddal kapcsolatban.

unsplash.com/Joyce Huis

unsplash.com/Joyce Huis

Ez persze roppant egyszerűen hangzik, ami viszont elképesztően a nehéz, az a változás, a változtatás. Azért az a jó hír, hogyha igazán akarod, ha teljes lélekkel és minden porcikáddal ezen dolgozol – menni fog!

A jelent kell rendbe tenni, és elengedni a rossz döntést. Ez az alapállás segíteni fog abban, hogy megúszd a sajnálkozást, leginkább azt, hogy rossz színben lásd saját magadat.

Fotó: iStock.com/Antonuk

Fotó: iStock.com/Antonuk

Mondjuk elsőként azzal, hogy hozd helyre mindazt, amit tudsz! De legalábbis próbáld meg, miközben arra figyelj, hogy változnak meg körülötted  a dolgok, hogyan változik látásmódod, mennyire leszel képes pozitívabban látni a dolgokat vagy másokat. Ha már innen nézed az egykori rossz döntésedet, máris láthatod, milyen pozitív változásokat indított el annak megoldása.

Fotó: iStock.com/m-imagephotography

Fotó: iStock.com/m-imagephotography

Fritz Perls (1893-1970) német pszichiáter, pszichoterapeuta feleségével együtt dolgozta ki a Gestal-terápiát. A házaspár abból indult ki, hogy a múlt nem létezik, az emlékeink pedig pontatlanok, hiszen minden egyes alkalommal, amikor felidézünk valamit – másképp gondolunk rá, másképp meséljük el. Abban a pillanatban pedig, ha olyan múltbéli eseményeken gondolkozunk, amelyek megakadályozzák a jelenlegi vágyaink beteljesülését, máris kétségbeesettek, akár depressziósak is lehetünk. Azonban ha a töprengés helyett teljes figyelmünket a jelen érzékelésére fordítjuk, arra, amit az adott pillanatban látunk, hallunk, tapintunk, szagolunk – az elménk lecsendesedik és megnyugszunk. Ha az itt és mostra koncentrálunk – nem csapjuk be önmagunkat, megszűnnek a beteljesületlen vágyaink miatt érzett konfliktusok. Innen pedig már nyugodtan továbbléphetünk, s ha mindent megteszünk azért, hogy a jelen változzon – garantáltan változni fog!

( A téma forrása: Sarah Tomley: Mit tenne Freud? című könyve)