Életmód

Be a szervezetbe! Egyél-igyál céklát!

A céklának már a színe is gyönyörű, a szervezetünkre gyakorolt hatása pedig - a legenyhébb jelzővel is - figyelemre méltó. Így hát, te is legyél céklabarát!

A céklát, míg gyerekek vagyunk többnyire anyánk vagy nagyanyánk erőltetésének hatására nyeljük le a vasárnapi ebédnél – savanyúság gyanánt. Amúgy nem szeretjük, mert mi szeretni való is lenne az alapjáraton semmilyen ízű zöldségben, savanyúságát se saját magának köszönheti, hanem az ecetnek vagy más savanyító szernek.

Aztán eltelik vagy 10-20 év az életünkből, amikor ráeszmélünk arra, hogy a cékla igenis létező zöldség, sőt, egészen ehető. Ekkor derül ki az is, hogy milyen hasznos és egészséges növény, hogy nemcsak savanyúság formájában, de salátaként vagy épp kipréselve, zöldségléként is elfogyaszthatjuk. De nézzük, mit is köszönhetünk a jó céklának!

Fotó: iStock.com/dianazh

Fotó: iStock.com/dianazh

A cékla a cukorrépa, a takarmányrépa és a mángold rokona. A vörös színű répatest mellett sárga, fehér és csíkozott (fehér, vörös gyűrűkkel) változata is van. Formája lehet gömbölyű, amelyből a feldolgozás során kockázott darabok, illetve
hengeres, amelyből szeletelt termékek készülnek, de létezik lapos cékla is.

Vitaminok közül igen gazdag folsavban, és C-vitaminban, kiváló antioxidánsforrás. Ásványi anyagok közül kiemelendő a magnézium-, a kálium- és a mangántartalma. A kálium fontos a szívritmus és az idegek szabályozásához, ezért a céklafogyasztás jót tesz a szívnek, a keringésnek, az érrendszernek is. Emellett segíthet csökkenteni a vérnyomást a benne található nitrátoknak köszönhetően. Egy kutatás szerint erre a célra a nyers céklalé hatékonyabb, mint a főtt vagy párolt cékla, de mindkettő fogyasztása nagyon hasznos.

Céklalé (shutterstock)

A cékla nitrátban gazdag. 2-2,5 deci nyers céklalé fogyasztása órákra rendbe teheti a vérnyomásodat.

A cékla erős májtisztító hatással bír, a máj pedig az egyik legfontosabb szerv a méregtelenítéshez. Fogyasztásával erősítjük a bélrendszert is, a benne lévő betain pedig segíti a zsírok lebontását, ezért zsírégető hatása is van.

100 g cékla energiatartalma 31 kcal, 1,3 g fehérje, 0,1 g zsír, 5,9 g szénhidrát és 4,24 g rost van benne. Glikémiás indexe 64.

A cékla jelen van az étrend-kiegészítők között. A lengyeleknél az egyik legnépszerűbb gyökérzöldség, az ausztrálok szeletelve hamburgerbe is belerakják, s az indiai konyha is felhasználja.