Gyereknevelés

Az iskolaérettség kritériumai (2. rész)

Az iskolaérettségről szóló sorozatunk első fejezetében a fizikai érettség ismérveit mutattuk be, ezúttal az értelmi képességre koncentrálunk.

Szakértőnk továbbra is Csörgő Krisztina óvodapedagógus, aki az iskolaérettséghez szükséges számos, összetett feltételt ismerteti velünk, illetve feltárja nekünk, hogy egy szülőnek mire is kell figyelnie gyermekénél a beiskolázás előtt.
- Ismét azzal kezdeném, hogy a szülők ne ijedjenek meg, ne tekintsék egy óriási és megoldhatatlan problémának és semmiképpen ne szégyenkezzenek, ha az iskolába menetel előtt kis idővel még nem birtokol minden iskolaérettséghez szükséges feltételt gyermekük. Ahogy a múltkor is elmondta, minden egyes gyermek egy önálló személy, egy egyéniség, így a különbözőek a képességeik és más időben érnek el egy-egy érettségi szintet – kezdte mondandóját szakértőnk. Számos értelmi és képességbeli követelmény felmerül iskolaérettség előtt tudom meg Krisztinától.

iskolaérettség2

- Fontos, hogy a gyermek beszéde folyamatos legyen, korának megfelelő szókinccsel és nem árt, ha nyelvtanilag helyesen fejezi ki magát. Legalább ilyen jelentősége van annak, hogy majd a tanórákon képes legyen összpontosítani, ezért 5-20 perc között tudni kell figyelnie egy adott dologra, illetve meg is tudjon jegyezi rövid, valamint hosszú távon adott dolgokat – mondta Csörgő Krisztina. Továbbá arról is beszélt az óvodapedagógus, hogy a gyermeknek iskolaérettséghez képesnek kell lenni logikusan és elvontan is gondolkodni, következtetéseket levonni, illetve képes legyen a lényeget megérteni egy-egy dolognak.

- Végezetül banális dolognak tűnhet, ám jelentős, hogy a gyermek tudjon tájékozódni (egyedül eltaláljon a  terembe, wc-re), ismerje az irányokat, valamint a saját testrészeit.
Képes soralkotásra, sorminta folytatására. Ismerje az őt körülvevő világot (ez az ovi, az a suli, oda fogok menni, stb.), családtagjait, személyes adatait (név, lakcím, szülei neve, foglalkozása és hasonlók).