Életmód

Felejtsd el az edzőtermet 50 fölött! Ingyen is mozoghatsz!

Mi nők hajlamosak vagyunk mindenre költeni. De ha van, amit ingyen is elérhetsz, amitől kívül-belül jobban leszel, karcsúsodsz, és izmosodsz, akkor marad még kérdés?

Kétféle ok miatt nem járunk feltétlenül edzőterembe.
Az egyik prózai, és teljesen érthető: a konyhapénzből minden másra kell költeni.
Tulajdonképp a másik ok is kézenfekvő: azt gondoljuk, öregek vagyunk már ahhoz, hogy az edzőtermi gépekkel bohóckodjunk a kockás hasra gyúró fiatalemberek szeme láttára.
Az is lehet persze, hogy mindezek ellenére belekezdünk, néhány alkalom erejéig még le is járunk, aztán ha lassan is, de biztosan – feladjuk.
Azért van egy jó hírem: létezik más megoldás, létezik ingyenes edzőterem. Úgy hívják: TERMÉSZET. Ide bármikor elindulhatsz, nincs nyitva tartási idő, nem kell alkalmazkodnod senkihez, nem pásztáznak figyelő szemek. Ja, és ugye az igen fontos kérdés: egy filléredbe sem kerül.
Mielőtt felsóhajtanál, hogy igen, most megint jön ez a nő a sétálással, a futással, meg az egyebekkel, akkor jól figyelj!
Mert valóban, megint jön ez a nő a sétálással és a futással…

(Fotó: Shutterstock)

(Fotó: Shutterstock)

Mi a legjobb mozgás nekem? 

Elsősorban az, amit szeretsz. Nyilván nehezebb a kérdés, ha kamaszként még csapatban sportoltál – még akkor is, ha ez csak a középiskolai időket jelenti -, nehezen fogsz most egy hobbi szinten együtt edző csapatot találni. Főleg a nőknek. Talán erről az álomról érdemes lemondani. De van helyette annyi minden más.
Az előbb a természetet említettem, ennél tényleg nem létezik jobb edzőterem, de idő hiányában akár a saját lakásodban is mozoghatsz. Érdemes átböngészned az egyébként is előfizetett televíziós csatornákat. Nagy valószínűséggel egyet találsz közülük, amelyiken sportos nők, férfiak mutatnak be gyakorlatsorokat. Húzd el a strandmatracodat, vegyél egy kényelmes alsót, pólót, és már kezdheted is!

Ha okostelefonod van, az applikációk között is találhatsz magadnak akár ingyenes edzés programot is. Ráadásul ez utóbbi még figyelmeztet is a gyakorlatok napi szintű ismétlésére. Jobb, mint egy edző!

A közösségi oldalakon, a youtube-on is találhatsz jó edzéseket – tedd magad elé a laptopot, kérd meg a párod, a gyereket, hogy kapcsolja össze a televízióval – és egy gombnyomásra megtelik a nappalid veled együtt izzadó “testkínzókkal”.

Futás, kerékpár, séta – csak gyerünk!

Talán, ha most kinézel az ablakon, ragyogó idő van, a hőmérő higanyszála óráról órára kúszik felfelé, és a kitárt ablakon keresztül feltartóztathatatlanul hömpölyög befelé a gyönyörű tavasz. Akkor hát mire vársz? Hogy nincs ebéd, nem vásárolt be senki helyetted, és ki teszi be a mosnivalót a gépbe? Ha családban élsz, és elég nagyok már a gyerekek – a feladatok egy részét bízd rájuk. A férjedet is bevetheted – persze nem árt előre tudatni vele, mire készülsz. Ha egyedül élsz, megnyugtatlak, minden megvár, nyugodtan szánj magadra is időt!

középkorú nő kerékpározik (shutterstock)

Szóval ha túljutunk az első nehéz (talán legnehezebb) kérdésen, az idő spórolása című fejezeten, akkor döntsed el, mit szeretsz a legjobban, melyik mozgásforma áll hozzád a legközelebb, mit bírnak az ízületeid, milyen megterhelés esik jól. Ilyenkor tavasszal azért nem árt némi szelídség saját magunk felé, ne akarj az első alkalommal annyit teljesíteni, amibe másnap finoman szólva is, de beledöglesz. Lépésről lépésre, méterről kilométerre haladj – a tested meghálálja a gondoskodást. S ha ma csak egy fél órát tudtál elcsípni a mozgásra, holnap tedd ugyanezt, aztán próbáld meg a hétköznapokba is beiktatni.
Ha azt akarod, hogy a nyugdíj felé közeledve ne mindennapos programod legyen a rendelőkben töltött idő, akkor azért bizony tenni kell! Megéri a befektetés, minden időt és energiát megér az, hogy akár már ma jobban legyél, hogy holnap és az utána következő napokban is jól bírd a terhelést! A mozgás energiát ad, feltölt és új élményekkel gazdagodsz. Akár az is előfordulhat, hogy egy új embert ismersz meg magadban, akiről nem is sejtetted, hogy kiváló futó, atléta vagy kerékpáros.

A futás élettani hatásairól már többször írtam, a kapcsolódó anyagoknál azokra is rálelsz.
A kérdés már csak az, hogy ma mikor indulsz mozogni?

Hajrá mindenki!