Életmód

A magyar nők genetikailag kódoltak a kövérségre?

Ugyan már! A jóllakottság előtt csak egy falattal előbb kellene abbahagyni az evést!

Valószínűleg soha nem láttál még túlsúlyos japán nőt. Még egy gőzfürdőben vagy egy szaunában sem. Hogy miért? Azon egyszerű oknál fogva, hogy a japán nők nem híznak. Sem fiatalon, sem idősebb korukban. Ránk, magyarokra sajnos ez nem jellemző.

Felhúzhatjuk az orrunkat, és azonmód rávághatjuk, hogy könnyű nekik, mert genetikailag is máshogy kódoltak, mint az európaiak. De vajon annak mi az oka, hogy az északi országokban élő svéd, norvég, dán és finn nők sem kövérek? A nemlétező északi gének? S ha már itt tartunk. A francia nők sem hízékonyak. Akkor hát mi lehet az a közös halmaz, amelybe a felsorolt országok lakói (férfiak és nők, felnőttek és gyerekek, fiatalok és  idősek) valamennyien beletartoznak?

A megoldás kulcsszava az ÉLET MÓDJA. Azaz az, hogy miképpen viszonyulnak az élethez, ennélfogva az étkezésekhez, az egészséghez és a testmozgáshoz. Ennek grafikai modellezéséhez ne egy piramist képzelj el, jóval inkább egy többkarú mérleget, amelynek serpenyőiben ugyanolyan súlyt jelentenek a felsorolt tényezők. Szóval nem árt megjegyezni, mantrázni a minőségi élet elengedhetetlen összetevőit.

A túlsúly sok mindenből fakadhat. A táplálkozás és a mozgás hiánya a legfontosabb tényezők között szerepelnek (Shutterstock)

A túlsúly sok mindenből fakadhat. A táplálkozás és a mozgás hiánya a legfontosabb tényezők között szerepelnek (Shutterstock)

Nézzük példának okáért a japánokat! Hogyan is étkeznek?
Talán az egyik legfontosabb szabály az úgynevezett 80 százalék elvének betartása. Azaz, hogy egyetlen étkezésük során sem (ami minimum öt alkalom) fogyasztanak el a tányérjukról 80 százaléknál többet. Ráadásul eleve jóval kisebb adagokat esznek, mint például mi. Apró tálakba sorjázzák a sokféle ételt, és amikor úgy érzik, hogy már csak egy falat hiányzik a teljes jóllakottsághoz – befejezik az étkezést. Elő nem fordulhat, hogy degeszre egyék magukat. Aminek számtalan előnye van: nem terhelik túl az emésztőrendszert, nem áll be az úgynevezett kajakóma, azaz reggeli, ebéd és vacsora után is képesek energikusan felállni, és tovább folytatni bármilyen tevékenységüket.

Ráadásul a japánok rengeteg halat fogyasztanak (mi is tehetnénk!) kenyér helyett többnyire rizst tálalnak a főbb étkezésekhez, minden étkezésüknél jelen van párolt vagy wokban készített zöldség, friss gyümölcs, és lezárásként egy csésze zöld tea.

Ahogy a japán nők esznek (Shutterstock)

Ahogy a japán nők esznek (Shutterstock)

Ha belegondolsz, ez azért még számunkra sem kivitelezhetetlen – igaz, le kell mondanunk a rendelt ebédekről és a gyorséttermi kajákról. A japánok egyébként előszeretettel főznek otthon és házi kosztot csomagolnak maguknak a munkába. Igazad van, ez már egy kicsit nehézkesebb ügy, de ha sikerül jól beosztani az idődet és végiggondolni egy hetedet – már eleve úgy vásárolhatsz a hétvégén, hogy minden szükséges alapanyagod meglegyen. A nehezebben elkészíthető ételeket most felejtsd el, koncentrálj a sokszínűségre és az egyszerűségre.

A zöldségesek standjain hamarosan egyre több primőr tűnik fel, és lassacskán kiléphetünk a narancs-alma-banán szenthármasságából, mert lesz helyette egy csomó más, finom lédús gyümölcs! Csak egy kis odafigyelést igényel, aztán lépésről lépesre elkezdheted az étkezéseid átalakítását. Hidd el, meghálálja a tested!

És hát persze még egy fontos kitétel: a japánok, ahogy a svédek, finnek, norvégok – sokat mozognak. Sétálnak, futnak, kocognak, szaunáznak, úsznak. Mert pontosan tudják, hogy élni jó. Hogy élni így tényleg érdemes!