Otthon

Hogyan menekülhetsz meg a gyilkos portól?

Van pár jó és van egy rossz hírünk. A rosszal kezdjük.

Amitől mindenki tartott, az bekövetkezett A hazai bérek emelkedése lehetővé tette, hogy most már tényleg annak nincs – legalább egy roncs – kocsija, aki nem akar autót. A jelekből ítélve, mindenki akar egyet a lakása elé. Leginkább a néhány százezerforintos használt darabok fogynak, így a magyar autópark egyre öregszik. Pár éve még 10,5 év volt a magyar kocsik átlagéletkora, ma már 14,5. A gazdát cserél kocsik csak 12,8%-a volt öt éves vagy újabb. Valószínűleg ezek a kocsik is alaposan hozzátettek ahhoz a szmoghoz, ami miatt a napokban több városban riasztást rendeltek el.

Miskolcon elrendelték a szmogriadó riasztási fokozatát.

Miskolcon elrendelték a szmogriadó riasztási fokozatát.

A korom és por nem egyszerűen ronda, büdös és kellemetlen, hanem veszélyes. A Kanadai Egészségügyi Hatóság nemrégiben új módszerekkel vizsgálta a por – különösen a „finom por” – okozta betegségeket, és úgy találták, hogy ez majdnem 9 millió ember haláláért felelős a világban. Ez jóval több, mint eddig gondolták. (A M2,5-ös finom por szabad szemmel nem látható részecskéi átlagosan 2,5 mikrométer kicsinységűek, felerészben ennél valamivel nagyobbak vagy kisebbek.)

Bár a finom por okozta szennyezettség csökkenőben van Európában, nálunk ez a folyamat elakadhat, ha ilyen ütemben öregszik tovább az autóállomány.
Ezek a szemcsék bántják szemünk kötőhártyáját, és nagymértékben felelősek az asztmáért, növelik a tüdőrák kockázatát. A csökkent oxigénfelvevő képesség aztán szív- és érrendszeri betegségeket okozhat.

Mi lehet a kiút?

A leggyorsabb változást a hatóságok hozhatják: csökkenteniük kell a forgalommal járó szennyezettséget. Reményre ad okot a technológiai haladás, az, hogy az elektromos kocsik ára rohamosan csökkenhet, és egyfajta közösségi közlekedési eszközzé válnak. Már ma is vannak ilyen autók, és jó jel, hogy a fiatalok nem elsősorban tulajdonolni akarják őket, hanem használni. Telefonos alkalmazással megtalálják őket a város majd minden pontján, és már vezethetik is őket.

A Citroën Ami One Concept vezetéséhez Franciaországban jogosítvány sem kell majd.

A Citroën Ami One Concept vezetéséhez Franciaországban jogosítvány sem kell majd.

Végül, védekezhetünk magunk is, otthonainkat újfajta szűrőkkel láthatjuk el.

Kínai fejlesztés az okosablak, amely képes kiszűrni még a finom port is. Tulajdonképpen egy ablakra vitt emulzió, amelybe elektródákon keresztül áramot vezetnek, és így a réteg fényáteresztő és szűrőtulajdonságai megváltoznak. A szűrő a századik tisztítás után is még 99,65%-os hatásfokkal működik.

Ju_Szu-hong, az USTC tudósa az okosablak szűrőjével

Ju_Szu-hong, az USTC tudósa az okosablak szűrőjével