Egészség

Feszült vagy? Sokat szorongsz? Ezzel a módszerrel legyőzheted

Olyan korban élünk, amikor elkerülhetetlen stressz. Napjaink reggeltől estig tele vannak feszültséggel. Márpedig ez nem csupán kellemetlen, de ha sokat stresszelünk olyan idegrendszeri folyamatok kerülnek túlsúlyba, melyek hosszabb távon súlyos betegségek kialakulásához vezetnek.

Szervezetünknek rendszeresen szüksége van regenerálódásra, melyre azonban csak teljes nyugalmi állapotban képes.

Fotó: iStock.com/NataliaDeriabina

Fotó: iStock.com/NataliaDeriabina

A feldolgozatlan stressz elhízást, szív- és érrendszeri betegségeket, sőt legrosszabb esetben rákot okozhat. Azonban van egy biztos módszer, amellyel legyőzhető. A stressz legyőzésének az egyik legjobb relaxációs módszere az autogén tréning.

A módszer lényege, hogy rendszeresen végzett gyakorlatok segítségével, létre tudunk hozni egy nyugalmi állapot, s ezzel képessé válunk a lelki és testi folyamatok önszabályozására. Az autogén tréning tanulási szakasza 15-20 alkalomból áll. Pszichoterápiás célú autogén tréninget csak orvosi vagy pszichológusi diplomával rendelkező szakember vezethet. A terapeuta segítségével és ellenőrzése alatt folynak a gyakorlatok, amelyeket egyre inkább önállóan végezhetünk. A tanfolyam végére az autogén tréning napi gyakorlata beépül az életünkbe,.

Dr. Schultz leghíresebb munkája az autogén tréning kifejlesztése volt, amit hipnózissal kapcsolatos kutatásainak és saját magán folytatott kísérleteinek eredményeire alapozott. 1926-ban elsőként “autogén szerv gyakorlatokként” tartották számon,1928-ban kapta meg jelenlegi elnevezését. (Forrás: Wikipédia)

Dr. Johannes Heinrich Schultz német orvos dolgozta ki a módszert, még a múlt század első felében. Olyan esetekre, amikor a testi betegség hátterében az orvosi vizsgálatok nem találnak szervi eltérést, ezért feltételezhető, hogy pszichés feszültség jelenik meg ilyen formában. Leggyakoribb ilyen problémák: a vérkeringési zavarok, az idegi szívritmuszavarok, a vérnyomás-ingadozások, az asztma, az idegi gyomorpanaszok, a nemi szervek funkciózavarai, bizonyos fejfájások, koncentrációs zavarok.

Az autogén tréning gyakorlatai:
1. az elnehezedés – nehézség érzet
2. az átmelegedés – melegség érzet
3. a szív gyakorlata
4. a légzés gyakorlata
5. a napfonat gyakorlata
6. a homlok hűvösségének gyakorlata

Az autogén tréning elsajátításának hátrom legfontosabb eleme a külső ingerek kizárása és a belső késztetések csökkentése; a tanult vizualizációk (formulák) gondolatban való ismételgetése és a passzív koncentráció-
Passzív koncentrációkor a begyakorolt formulák által sugallt érzések és testérzetek átélésére kell törekedni, míg a külvilágból érkező ingereket és a szorongást keltő gondolatokat figyelmen kívül kell hagyni. A gyakorlat megfelelő elsajátításához egyfajta megfigyelő, szemlélődő attitűd kialakítása szüksége

Az autogén tréning elsajátításának eredményeképpen, rövid idő alatt mélyebb és nyugodtabb a pihenés, nő a fizikai tűrőképesség, a pszichés feszültségtűrés, fokozódik a teljesítmény, fejlődik az önismeret.