Egészség

Az ülés öl. Állj fel végre!

Hányszor, de hányszor hallottuk gyerekkorunkban, hogy húzzuk ki magunkat, ne görnyedjünk, és a széken is szépen üljünk. Megfogadtuk? Na, most fáj is hátunk eleget.

Ülünk, állandóan csak ülünk.
Reggel szépen felkelünk, kicsit helyre pofozzuk magunkat a tükörben, aztán lehuppanunk az asztalhoz reggelizni (jobb esetben). Szóval ülünk.
Aztán elindulunk a munkahelyünkre. A metrón, a villamoson, a buszon az első helyre vetjük le magunkat, mert mégiscsak kényelmesebb ülve. Meg a telefont bökdössni is jobban esik – ülve.
Végül beérünk a munkahelyünkre, lehuppanunk egy asztal mögé. Ülünk, ülünk és ülünk este ötig, hatig. Közben persze ebédelünk (jobb esetben), naná, hogy ülve, mert állva ugyebár csak a ló eszik…
Este szépen helyet keresünk a közlekedési eszközökön, hiszen fáradtak vagyunk. Otthon vacsora (asztalnál ülve), tanulás a gyerekkel (az ő ágyára lehuppanva), aztán egy kis olvasás (még jó, hogy ülve) vagy tévénézés (hogy is lehetne másképp), végül irány a vízszintes.

Ülni, csak ülni. (Illusztráció: Shutterstock)

Ülni, csak ülni. (Illusztráció: Shutterstock)

Ha összeszámolnánk, hogy hány órát is töltünk ülve egy nap, valószínűleg felsikítanánk. attól pedig még inkább, ha tudnánk, milyen kárt is okozunk ezzel a szervezetünknek. Manapság az ülést a második gyilkos forrásként szokás emlegetni, közvetlenül a cigaretta előtt.
És hogy mit tehetünk ellene? Többet, mint gondolnád! Néhány egyszerű tanácsot szem előtt tartva elkerülhetjük a rengeteg ülés hatására jelentkező hát- és derékfájdalmat, nem beszélve a gyomorfájásról és a tarkó fájdalmakról.

Így ülj helyesen! (Illusztráció: Shutterstock)

Így ülj helyesen! (Illusztráció: Shutterstock)

A TIPPEK
Az egyik legfontosabb: úgy állítsd be a szék magasságát, hogy a talpad kényelmesen érjen le a talajra.
Amíg a combodnak vízszintesnek kell maradni, addig a lábszár álljon függőlegesen.
Emlékszel? A szék, mint olyan, rendelkezik háttámlával. Nyugodtan dőlj neki, támaszd meg a hátadat.
A karfa sem dísznek van: pihentesd rajta az alkarod, ha számítógépen dolgozol, lehetőség szerint mindig nyerjen alátámasztást az asztalon. Semmiképpen ne lógjon!
Előfordul, hogy fáj a vállad? Azért van, mert nem húzod ki magad, a vállaid beesnek,  így a vállizmokat folyamatos kényszertartásra ítéled. Húzd szét a vállad! Húzd ki magad! Ugye milyen jólesik?
Sokszor elmondták már, mégsem árt megjegyezni: a monitor teteje legyen egy vonalban a szemeddel. Laptopnál ezt nehezebb megvalósítani, de egy asztali emelővel ez is megoldható.
Ha rosszul látod a képernyőt: ne a szemedet erőltesd (fejfájáshoz vezethet), nagyítsd a képernyőt, kellemesebb, mint szemüveget viselni.
Minden órában legalább 10 percet kellene sétálni. tehát állj föl és járj! Ha máshol nem megy, hát kutyagolj a folyosón, intézd el a személyes telefonjaidat vagy csak egyszerűen sétálj, esetleg lépcsőzz.
Ne feledd: az ülés öl, állj fel végre!