Gyereknevelés

Gyermeknevelési stílusok (I. ösztönös)

Mára több gyermeknevelési stílus közül is választhatsz, a döntésed megkönnyítve bemutatjuk neked a palettát.

A társadalmi változások, főként a válás, a mozaik családok és az egyedülálló édesanyák, illetve édesapák elterjedésével a hagyományos családmodell (anya, apa, gyermek) mellé újak kerültek, így a klasszikus gyermeknevelési stílusok (szigorú és engedékeny) is újakkal egészültek ki Tracey Frost amerikai pszichológus, a Citibabies gyermeknevelési egyesület elnöke szerint. A szakember 9 ilyen stílust különböztet meg, ezeket a stílusokat fogom hétről-hétre bemutatni, elsőként az ösztönös gyermeknevelési stílust vesszem górcső alá.
gyermeknev.stílusok2
Ösztönös gyermeknevelési stílus

Ez a módszer lényegében az, mellyel a mai 40 év körülieket, így engem is felneveltek. Sőt a szüleimet és azok szüleit is ezen a módon nevelték, ám való igaz, az akkori világban, az akkori szabályokkal ez működött is, ám ahogy bevezetőmben írtam az idők változnak. Tracey Frost ezért is nevezi „régi iskolának”, hiszen akik ezt alkalmazták (még ha nem is tudatosan) nem bújtak gyermeknevelési könyveket, nem jártak gyermekpszichológushoz, nem vettek részt nevelési tanfolyamokon. A legritkább estekben voltak csak a nevelési tanácsadónál, és még ritkábban gyógypedagógusnál. Tulajdonképpen a saját nevelésüket tekintették példának, melyet nem egy sokként éltek meg és felfogták, elfogadták azt, hogy akkor és abban a helyzetben mit és miért nem engedtek meg nekik (ne fusson át a piros lámpán), vagy éppen miért kellett olyan dolgot tenniük, amit nem akartak (tanulni, rendet rakni, udvariasnak, tisztelettudónak lenni). Az ösztönös gyermeknevelési stílus képviselői egész egyszerűen a saját, bennük kialakult, kialakított világképet, a beléjük nevelt szabályrendszert és a hagyományos értékeket tekintik követendőnek. Amit jónak gondolnak, azt tekintik példának gyermeküknél, hiszen meggyőződésük, hogy ez a szüleiknél is eredményre vezetett.
gyermeknev.stílusok1
Ennek a módszernek a nagy előnye, hogy nincsenek túlgondolva a dolgok, nem veszik el a használója a számos pedagógia nézet és módszer között, illetve nem aggódik azon, hogy jó, netán rossz irányt választott gyermekének, gyermekeinek. A hátránya az, ha nem képes felismerni, hogy őt a neveltetése során bizony sérülések érték, netán lelki vagy fizikai bántalmazás, mert azt gondolhatja, hogy ez természetes és másoknál is így van, ez amolyan szükséges rossz.
gyermeknev.stílusok3