Gyereknevelés

Milyen a nevelési stílusod, milyen módon neveled gyermeked, gyermekeidet?

Számos nevelési elmélet létezik a világon. Ahhoz, hogy elsajátítsd a neked legjobban tetszőt, a leginkább hozzád illőt, ismerned kell, hogy miből is választhatsz, ezért jó néhányat bemutatunk neked.

Sorozatunkban igyekszünk feltárni a szakemberek által meghatározott vezetői attitűdöket, szülői, nevelői formákat, módokat. Kezdetnek az egyik legismertebbet, az amerikai-német pszichológus, Kurt Levin által megállapított 3 vezetői típust vázoljuk fel. Levinről érdemes tudnod, hogy egyike volt a modern társadalmi-, szervezeti- és alkalmazott pszichológia úttörőinek. Sokan a „társadalmi pszichológia atyjának” tartják, az elsők között tanulmányozta a csoportok dinamikáját, és a szervezeti fejlődést.
A szakember három vezetői típust különböztetett meg, annak alapján, hogy a vezető (anya, apa, pedagógus) a csoportot (gyerek, gyerekek, óvodai csoport, stb.) mennyire vonja be a döntésbe és milyen viszonyban van a csoporttal. Bár egy egyszerű kísérlet alapján jutott erre a következtetésre, az eredményei alkalmazhatóak nevelési attitűdként is. Szerinte: Laissez-faire, az autokratikus, illetve a demokratikus szülő létezik.
nevelésist1
Laissez-faire
Jelentése: „engedjétek csinálni”, így célja nem lehet más, mint az, hogy a gyerekek saját maguk fedezzék fel a világot és saját maguk szervezzék a tanulást, az elsajátítás folyamatát. Ennek megfelelően a ráhagyás a módszere, már ha ez annak tekinthető, a feladatok kiadása után igyekszik minél kevesebb plusz információt adni. A legfőbb értéknek a szabadságot, míg a legfőbb bűnnek a kényszerítést tartja.
nevelésist2
Autokratikus
Jelentése: „zsarnoki, uralkodó”, az előző teljes ellentétje, ezért célja nem más, mint a diák (gyermek, stb.) beillesztése a világ hagyományos rendjébe. Ennek érdekében folyamatosan törekszik a részletekig kiterjedő kontrollra és az aprólékos ellenőrzésre. Egy személyben dönt önkényes alapon kérdésekről. A pedagógiai eszköztárából gyakran alkalmazza a megfélemlítést. A legfőbb értéknek a hatalmat és az alá tartozó rendet tekinti, a legfőbb bűnnek az engedetlenséget tartja.
nevelésist3
Demokratikus
Jelentése: „népuralmi”, ezért a célja a véleményalkotásra képes diákok, gyermekek nevelése, amit legfőképpen vitákkal, kompromisszumkereséssel akar elérni. Ennél a stílusnál gyerekeknek lehetősége van elmondani a véleményüket és beleszólni a döntésekbe. Ezért nem meglepő, hogy a legfőbb értéke a szabadság, az egyenlőség és testvériség, akárcsak annak idején a francia forradalmároknak. A legfőbb bűnnek az elnyomást tartja.
Magadra ismersz valamelyik stílusban, esetleg mindegyikből van belőled egy kevés?