Életmód

4 tipp, hogy fitt maradj 40 felett is

Mozgás, gondolkodás, nevetés. Ezek legyenek a kulcsszavaink!

Mozgás
A fizikai aktivitás hozzájárul általános egészségi állapotunk javításához. A testedzés csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát, segít a csontritkulás megelőzésében, javítja az ízületek mozgékonyságát, az emésztést, az immunműködést, hozzájárul a megfelelő súly fenntartásához, és lassítja a sejtek öregedését. Mozgással megelőzhető és egyensúlyban tartható a cukorbetegség néhány formája, csökkenthető a magas vérnyomás, a koleszterinszint és a stressz. A testedzés nemcsak a szervezetünket, hanem a lelkünket és az elménk működését is frissen tartja.

Fotó: iStock.com/jacoblund

Fotó: iStock.com/jacoblund

Gondolkodj!
Mentális frissességünket a testmozgáson kívül szellemi kihívások keresésével őrizhetjük meg. Elménk akkor maradhat egészséges, ha a testünk is az. A magas vérnyomás- és vérzsírértékek, a cukorbetegség, a túlsúly, a dohányzás és a mozgásszegény életmód mind hozzájárulnak a kognitív funkciók romlásához. Az elme fitten tartására kiválóan alkalmas a társasjáték, a keresztrejtvény és egyéb fejtörők, az olvasás, a zenélés, de tanulhatunk új dolgokat is. Az agytorna minden formája segít javítani a koncentrálóképességet és a memóriát. A gondolkodtató feladatok révén megtarthatók az idegsejtek közötti kapcsolatok, ami a szellemi frissesség megőrzésének a kulcsa.

Fotó: iStock.com/Kosamtu

Fotó: iStock.com/Kosamtu

Nevess!
A nevetés élettani hatásai szebbé, egészségesebbé és hosszabbá teszik az életet. Amikor nevetünk, fájdalomcsillapító és örömérzetet okozó hormonok, úgynevezett endorfinok szabadulnak fel jelentős mennyiségben az agyunkban. A tudatos nevetés vagy mosolygás is segíthet a boldogsághormonok termelésében. Több kutatás igazolta, hogy ha az ember szándékosan mosolyogni kezd, a kedve javulni fog. A boldog emberek könnyebben néznek szembe a problémáikkal, szívesebben mennek társaságba, gyorsabban dolgoznak, és az egészségük is jobb. A nevetés erősíti az immunrendszert, és levezeti a feszültséget. A stressz oldásán keresztül a nevetés közvetetten hozzájárul az egészség megőrzéséhez, a szívbetegségek, a fekélyek, a szívroham, vagy akár a daganatos betegségek kockázatának csökkentéséhez is.

Fotó: Pexels/ CCO License

Fotó: Pexels/ CCO License

Segíts!
Kutatások szerint az önzetlen, altruista emberek biológiai, egészségi mutatói sokkal jobbak, mint azoké, akik csak magukkal vannak elfoglalva. Azzal, hogy segítünk másoknak, sokkal jobban fogjuk érezni magunkat, ráadásul kedvességért kedvességet és hálát kapunk cserébe. Aki ad, az kap, így a segítő közérzete és lelkiállapota javul, ami kihat a testi egészségére is.