Életmód

Használj természetes doppingot!

Naponta sok száz reklámot látunk a különböző tablettákról, étrend-kiegészítőkről, amelyek segítik fittségünk megőrzését, pedig számos olyan természetes táplálék létezik, melyek fogyasztása extra energiát ad, ezeket szedtük most össze.

A természetes energiaforrások előnye a tablettákhoz képest, hogy nem okoznak vérnyomás-növekedést, nem hizlalnak, nem egészségtelenek, mégis extra erőt adnak a mindennapjainkhoz. Ezek különösen jól jöhetnek télen, hogy ne vesszünk el a munka, a háztartás és a család háromszögében.

Fotó: iStock.com/vicuschka

Fotó: iStock.com/vicuschka

A spenótot a középkorban gyógynövényként ismerték, és emésztési zavarokra, valamint külső sérülésekre használták. Alacsony a kalória-, a szénhidrát- és a zsírtartalma, ugyanakkor rostban gazdag étel, kiváló energiaforrás. Rengeteg vitamin és ásványi anyag található benne, a sötétzöld színért felelős karotinoidok pedig erős antioxidánsok, erősítik az immunrendszert. Kiváló testsúlykontroll céljából is, ugyanis a magas rosttartalma teltségérzetet ad. Ha spenótról van szó, Popeye erejét sem hagyhatjuk említés nélkül: de a paraj izomépítő hatása, sajnos, kis mennyiségben nem érzékelhető, a kutatások alapján azonban napi 1 kilogramm elfogyasztásával jelentős erőnövekedést lehet elérni.

Fotó:stocksnap.io/Freddie Marriage
A meggylé különösen kedvező hatással van a teljesítményünkre. Amerikai kutatók sportolókon tesztelték a meggy hatásait, és megfigyelték, hogy a meggysűrítményt fogyasztó atléták izmai öt százalékkal jobban regenerálódtak, mint a társaiké. A kutatásban részt vevő brit dietetikus egyenesen szuperélelmiszernek nevezte a meggyet, amely gyulladáscsökkentő és antioxidáns összetevőkkel is rendelkezik. Bár a gyümölcs frissen csak rövid ideig hozzáférhető, pürésített, fagyasztott formában is kifejti kedvező hatásait.

Fotó: iStock.com/KarpenkovDenis

Fotó: iStock.com/KarpenkovDenis

A zabot az ókori rómaiak által csak barbártápként emlegették, mert a nagy erejű kelta népek tápláléka volt. A lovak eledeléül is használt gabona az egyik legjobb energiaforrás. Az orvosok sportolóknak szokták ajánlani, ugyanis fokozza a koordinációt, a gyorsaságot és a kitartást. A szellemi munkát végzők számára ugyanilyen előnyös, jó hatással van a teljesítőképességre, emellett hangulatjavító és anyagcsere-pezsdítő is. Fehérjeépítő anyagokban gazdag, lassan beépülő energiát tartalmaz. Rákmegelőző, illetve csonterősítő anyagok is vannak benne, csökkenti a stresszt, a gyomorpanaszokat és a vérnyomást. Érdemes tehát néha összedobni egy zabkását vagy betenni néhány müzliszeletet a bevásárlókosárba.

Fotó: iStock.com/AlexRaths

Fotó: iStock.com/AlexRaths

A tea a kávénál sokkal kevésbé ártalmas élénkítő ital, ami hosszan fejti ki hatását. A zöld tea frissít, serkenti az idegrendszer működését és gazdag ásványi anyagokban is. A szívbetegek kivételével kimondottan ajánlott mindenkinek, akár napi több csészével is fogyasztható. Érdemes, persze, a filteres tea helyett teafüvet választani. Kiváló élénkítő a vörös tea, a maté, a gyomorbetegek számára pedig a fehér tea ajánlott.

A frissítő hatású tápanyagok mellett élénkít a mozgás is: akár egy rövid séta, de egy zuhany is sokat tud segíteni. Ha az irodai munka mellett ezek nehezen valósíthatók meg, egy-két perc a levegőn, vagy a klasszikus „hideg víz a csuklóra” módszer is energikusabbá tesz. A legfontosabb azonban az elegendő mennyiségű alvás: anélkül bármennyit sportolhatunk és teázhatunk, soha nem leszünk fittek. Amennyiben késő éjszakáig kényszerülünk dolgozni, végszükség esetén 10 perc alvás is sokat javíthat a frissességünkön, a kávé és tea helyett pedig a buborékos ásványvízre szavazok, amely segít ébren maradni, és egészséges is.