Siker

Nem adhatsz, ha nincs miből – avagy ezeket a dolgokat tedd meg magadért mindennap!

Ugyan pár éve egyre népszerűbb az a nézet, miszerint önmagunk túlhajszolása helyett inkább a megfelelő egyensúlyra kellene törekednünk, mégis, sokunk még mindig krónikus alváshiánnyal, egészségtelen életmóddal és boldogtalansággal küzd.

A jóga, a mindfulness, a minimalizmus, a slow-mozgalom és újabban a skandináv boldogságreceptek mind arra irányulnak, hogy kicsit kezdjünk el magunkra is odafigyelni. Nem havonta egyszer, amikor már a sírógörcs kerülget, nem is akkor, amikor testünk adta meg magát a stressznek, és ledöntött minket az influenza (már megint?!), hanem ma, holnap és mindennap. Rendszeresen.

Ez egy új rendszert kíván: hogyan tudjuk beépíteni mindennapjainkba a kikapcsolódást, a feltöltődést? Hogyan tudunk egy új szemléletet elsajátítani: megérteni, hogy az egészségesebb életmód nem csak azt jelenti, hogy többet fogunk tudni dolgozni (végre!…), hanem azt, hogy lelkünk is egészségesebb lesz, nyugodtabb és szeretettelibb, valamint nem utolsósorban hatékonyabb emberek leszünk. Következzenek egyszerű és praktikus tevékenységek, amikkel elindulhatunk az úton!

Engedjük el a feszültséget

Megvan az érzés, amikor egy hosszú munkanap után befeszülnek a vállak? A gerinc mellett végig kemények az izmok? Az egy helyben ülés és a stressz kikészíti felsőtestünket, de egyébként lábunknak sem tesz jót. Legalább heti háromszor mozgassuk át magunkat valahogy: úszás, jóga, röplabda, fitnesz, tánc vagy crossfit, teljesen mindegy! Találjuk meg azt a mozgásformát, amit élvezettel csinálunk hosszú távon, és akkor nem kellemetlen kötelesség lesz a heti háromszori mozgás, hanem élmény, ebből pedig nemcsak testünk, de lelkünk is profitál.

Fotó: iStock.com/Poike

Fotó: iStock.com/Poike

Vissza a természethez

Neonfénnyel és elektromossággal töltött világunkban szükségünk van rá, hogy visszatérjünk eredeti élőhelyünkre, a természetbe is. Találjunk hazafelé egy kerülő utat, ahol nagy fák vesznek minket körbe, sétáljunk át egy folyó felett, vagy alakítsunk ki otthon kis botanikus kertet! Sokszor már az is segít, ha belemerülünk egy kád forró vízbe: bár nem olyan, mintha a tengerben mártóznánk meg, a víz nyugtató és frissítő energiájából így is nyerhetünk.

Offline hobbi

Legyen valami örömteli elfoglaltságunk, aminek nap mint nap hódolhatunk. És ez ne egy mobilos játék legyen, ne is az Instagram böngészése! Keressünk valamit, amihez nem kellenek kütyük, emlékezzünk vissza, mit szerettünk csinálni gyerekkorunkban. Festés, színezés, olvasás, hímzés vagy kertészkedés, de a főzés is lehet ilyen hobbi – ezekkel könnyen flow-állapotba kerülhetünk, amikor megszűnik az idő, teljesen belemerülünk a tevékenységbe, és nem az eredmény számít, hanem maga a folyamat, ami örömmel tölt el minket.

Fotó: iStock.com/petrunjela

Fotó: iStock.com/petrunjela

Szünet

Igazságtalannak érezzük, hogy dohányzó kollégáink óránként kisurranhatnak öt percre, míg nekünk csak délben van egy ebédszünet? Nem kell rászoknunk a cigire, hogy megteremtsük saját kis légüres terünket: engedélyezzük magunknak, hogy óránként, részfeladatonként felálljunk, sétáljunk egy kört, készítsünk magunknak egy forró teát, és igyuk meg nyugalomban. Fontos: a kis szünetünkben se az internetet böngésszük, ugyanis ez egyáltalán nem pihenteti az agyunkat!

Nassolás

Igen, mindannyian nassolunk. És ez lehet, hogy nem is olyan nagy baj! Persze a minőségre és mennyiségre érdemes figyelni: a főétkezések közötti pár falat segít anyagcserénket szinten tartani, így nem leszünk farkaséhesek, mire eljön az ebéd ideje, és nem esszük degeszre magunkat. De figyeljünk rá, hogy mit nassolunk: ropogtassunk nyers zöldséget, együnk egy gyümölcsöt vagy egy kocka étcsokit. Figyeljük meg, melyik milyen hatással van kedvünkre, energiaszintünkre!

Meditáció

Ez most nem csodafogyibogyó-szöveg: napi 10 perc mindfulness-meditáció vagy autogén tréning felér két óra alvással. Szerintünk jó biznisz.