Otthon

Monopoly, Scrabble és Cluedo – Kedvenc társasjátékaink nyomában

Az egyik legjobb program az egyre hidegebb és hosszabb estéken, amikor összeül a család az asztal körül, és órákon keresztül vetjük a dobókockát, lépünk négyet, szerencsekártyát húzunk, vagy kullogunk vissza a „Start” mezőre.

Talán kijelenthetjük, hogy minden családban megvannak azok a társasjátékok, amik időről időre előkerülnek, leginkább télen, az ünnepek környékén, amikor végre tényleg együtt a család. És szinte hagyomány, ahogy a tábla köré ülnek a szülők és a gyerekek, esetleg már az unokák is – és háromszor fújnak a dobókockára, izgatottan lépik ki a hármat és az ötöt, még egyszer dobnak, szerencsekártyát húznak, gyűjtik a játék pénzt, vagy visszalépnek a „Start” mezőre. Megvan, ki írja a pontokat, ki a pénztáros, és ki az, aki megpróbál csalni – persze csak játszásiból, mert már az is hagyomány…

„Az nevet legjobban, aki utoljára nevet”

Ha meghalljuk azt a szót, hogy társasjáték, jellemzően valamelyik táblás, dobókockás játék jut eszünkbe, amit általában többen, de legalább ketten kell hogy játsszanak, a megadott szabályok szerint. Ezek közül az egyik legismertebb és legrégebbi a Ki nevet a végén?, amely társasjáték egy indiai játékból ered, feltételezések szerint a 6. századbeli Kör és kereszt játék módosulásaként, amely Koreában Junnori néven ismert. Vagyis meglehetősen nagy múlttal rendelkezik ez a gyerekek és felnőttek körében egyaránt kedvelt játék.

A játék legismertebb neve, a Ki nevet a végén? egy szólásra utal: „Az nevet legjobban, aki utoljára nevet.” Ugyanezt a mondanivalót tartalmazza a játék egy korábbról ismert neve: Ne nevess korán!

Fotó: iStock.com/ martince2

Fotó: iStock.com/ martince2

Duna-korzó három házzal…

A Monopoly elődjét Charles Darrow találta fel 1935-ben. Az eredeti játéktábla, amelyet az USA-ban és a világbajnokságon is használnak, Atlantic City várost ábrázolja – tudható meg a Wikipédiáról. A játékot 37 nyelven jelentették meg, többek között magyarul is, és több mint 250 millió példányban került el 103 országba. A játék lényege valójában az, hogy területeket és épületeket vegyünk, illetve adjunk el, vagy esetleg béreljünk egészen addig, ameddig valamelyik játékos teljes monopóliumhoz nem jut.

Mustár ezredes, a konyhában, a gyertyatartóval…

Vérbeli nyomozóvá válhatunk, ha elővesszük a szekrényből a Cluedo nevű társasjátékot. A név az angol clue (aminek a jelentése „kulcs” – a megfejtéshez) és a latin ludo (jelentése „játszom”) szavak összevonásából született. 1944-ben találta ki az angol Anthony E. Pratt, azóta igen népszerű játék lett világszerte. Az alaptörténet szerint holtan találják John Blacket a háza középső termében. Halálának oka, a pontos helye és az elkövető azonban ismeretlen. A rendőrség 6 gyanúsítottat talál – ők a játékosok, akik közül valaki az gyilkosság elkövetője. A játék során ezt kell logikával és némi szerencsével kitalálni.

Fotó: iStock.com/Rena-Marie

Fotó: iStock.com/Rena-Marie

Háromszoros betűérték

A szókirakó vagy Scrabble egy, az USA-ban, James Brunot által 1946-ban szabadalmaztatott betűjáték. Ötletét egy másik játék ihlette, amelyet 1931-ben Alfred Butts állástalan amerikai építészmérnök talált ki. Mivel a kirakható betűk száma véges, így nem húzódhat el hosszú órákon vagy akár napokon keresztül egy-egy parti, mint például a Monopoly esetében. Legalább két játékos szükséges hozzá. A cél, hogy a játékosok az összes betűt lepakolják a táblára, értelmes szavakat alkotva azokból. A tábla mezői között persze vannak olyanok, amelyek kétszerezik vagy háromszorozzák a betűk értékét. Az nyer, aki a legtöbb pontot gyűjti össze a játék végére. Még versenyeket is rendeznek.

A lakatlan sziget új lakói

A Catan telepesei egy többszemélyes táblás stratégiai játék, amelyet a német Klaus Teuber talált ki. A játékot először Németországban adták ki 1995-ben, Die Siedler von Catan néven. A Catan telepesei világszerte elterjedt, mára huszonöt nyelvre lefordították. 1995-ben megszerezte Németországban a Spiel des Jahres (Az év játéka) címet. 1996-ban pedig az Egyesült Államokban megszerezte Az év táblás játéka címet. A játék lényege, hogy az újonnan felfedezett, lakatlan Catan szigetén a játékosok településeket hozzanak létre. Catan hatszög alakú földterületekre (mezőkre) oszlik. Mindegyik mező valamilyen nyersanyagot termel. A játékosok (vagyis a telepesek) településeket és városokat építenek. Természetesen itt is az nyer, akinél a játék végére a legtöbb vagyona gyűlik össze.