Siker

Kevesebb meeting, több lista: a hatékony munkanap titkai

Most, hogy már mindenki visszarázódott a dolgos hétköznapokba, kopik a nyári barnaság, és fakulnak az emlékek is, ráadásul az idő is egyre barátságtalanabb, mi pedig egyre nehezebben vesszük rá magunkat a munkára: fárasztó nyűg csupán, a feladatok azonban egyre csak halmozódnak.

Ha azt vesszük észre magunkon, hogy sokkal több időt töltünk a teakonyhában a hétvégi menüről csevegve, vagy éppen cipőt, sapkát, őszi kabátokat nézegetünk online, esetleg karácsonyi ajándékokat, akkor feltehetően nem végezzük el maradéktalanul és időben a ránk bízott feladatokat, s előbb vagy utóbb összecsapnak majd fejünk felett a hullámok. Hogy ezt elkerüljük, próbáljuk meg minden egyes munkanapunk legalább 70-80 százalékát hasznos és valódi munkával tölteni. Nem megy? Dehogynem. Adunk pár tippet: így lesz igazán hatékony egy munkanap. (Persze minden munkahely, munkakör más és más, lehetetlen olyan tanácsot adni, ami mindekire egyformán igaz lehet, így inkább most csak nagy általánosságokról lesz szó.)

Fotó:iStock.com/cyano66

Fotó:iStock.com/cyano66

A motiváció belülről jön

Habár sokan vagyunk abban a szerencsés helyzetben, hogy az elvégzett munkánknak konkrét, kézzelfogható eredménye van, de a legtöbben azért úgy dolgoznak, hogy közvetlen eredményt nem látnak, legfeljebb közvetettet. Ilyenkor mi az, ami motiválhat bennünket? Sok minden! Például az elvégzett munka után érzett megelégedettség, a precizitás, amivel mindezt véghez vittük, s az a boldogító érzés, hogy van munkánk, van hova bemenni reggelente, s olykor igen, van mit utálni.

Lista – az örök nyertes 

Habár néha úgy érezhetjük, hogy a listák elborítják az életünket, s ki sem látszunk a sárga fecnik óceánja alól, azért néha, ha már nem bírunk úszni az árral, muszáj egy újabbat gyártani. De persze ma már a számítógépünk vagy az okostelefonunk is képes erre, ne ijedjünk meg tőlük. Sőt, ők jelezhetik is, minek mikor jött el az ideje, figyelmeztetnek, ha késlekednénk, illetve kedvünk szerint át is rendezhetjük a listáinkat a segítségükkel.

Meetingek – válogassunk!

Ma már a legtöbb nagyvállalatnál minden napra jut legalább három meeting, melyek olykor tényleg nagyon hasznosak, ám valljuk be, egy részük teljesen felesleges. Éppen ezért, ha nem köteleznek minket kifejezetten rá, csak azokon vegyünk részt, melyek tényleg hasznosak, s nem csak az időnket rabolják velük. Mielőtt belépnénk a tárgyalóba, tegyük fel magunknak az alábbi kérdéseket:

  • Én vezetem a megbeszélést?
  • Ha nem, vajon a karrierem szempontjából szükséges, hogy részt vegyek rajta?
  • Ha nem, legalább tanulhatok belőle valamit?
Fotó: iStock.com/ littlehenrabi

Fotó: iStock.com/ littlehenrabi

Közösségi oldalak – az igazi időrablók

Habár kifejezetten csábító minden 10 percben ránézni, ismerőseink mit esznek, merre járnak, milyen cikkeket olvasnak éppen, ha hatékonyan szeretnénk dolgozni, s nem kapcsolódik közvetlenül a munkánkhoz a közösségi oldal használata, kezelése, akkor legjobb lesz, ha bezárjuk. (Ha valami fontos üzenet érkezik, a telefonunk úgyis jelez.) Rengeteg időnket elrabolja úgy, hogy észre sem vesszük. Helyette, pihenésképpen, óránként vagy kétóránként nyissuk meg, elégítsük ki kíváncsiságunkat, olvassunk el egy izgalmas hírt, majd gondosan zárjuk is be. Ugyanez vonatkozik az online plázákra, könyvesboltokra és drogériákra is. Óránként maximum 5 perc, az agynak ennyi pihenő pont elég.