Egészség

A legjobb őszi levesek, melyek az immunrendszert is erősítik

Ha ősz, akkor immunerősítés: szerencsére a finom, forró és tápláló levesek nemcsak jobb közérzetet teremtenek, de segítenek hatékonyan harcolni a mind nagyobb hordákban támadó vírusok és baktériumok ellen is.

Hagymaleves

Immunrendszerünk egyik legnagyobb támogatója a hagyma, legyen akár vörös, akár fokhagymáról szó. A levesben megfőnek, megpárolódnak, ezért könnyebben emészthetők, és nem lesz hagymaszagunk sem tőlük. Cserébe segítenek a bakteriális és vírusos fertőzéseken is, szinten tartják védekezőképességünket, a fokhagyma természetes antibiotikumként, a vöröshagyma leve köhögés elleni gyógyszerként viselkedik. A vöröshagymából készült levest gazdagítsuk néhány szem krumplival, egyliternyi húslevessel, lágyítsunk az ízén tejszínnel, turmixoljuk össze, tegyünk a tetejére sajttal megszórt pirítóst, kenyérkockát, s így még a gyerekek is megeszik. A fokhagyma erős ízén úgy lágyíthatunk, ha alufóliába csavarva egy kicsit megsütjük a gerezdeket a héjukban, s csak utána tesszük a levesbe – de akinek bírja a gyomra, az a zúzott nyers fokhagymát pirítsa meg egy kis olajon, öntse fel húslevessel, és a vöröshagymaleves más összetevőivel, ízesítse kakukkfűvel, petrezselyemmel, főzze legalább fél órát, és már eheti is.

Fotó: iStock.com/Lisovskayad

Fotó: iStock.com/Lisovskayad

Húsleves gazdagon

Ha betegek vagyunk, az első gondolatunk néhány kanál forró húsleves a nagymami receptje szerint, és nem véletlenül. A lassan, hosszan gyöngyöztetett húslevesek táplálóak, finomak, és segítenek hamarabb felgyógyulni a betegségekből. Csirkéből, marhából vagy csak csontokból is kiváló levest főzhetünk, ne hagyjuk ki belőle a vöröshagymát, a néhány gerezd egészben hagyott fokhagymát, a répákat, a zellert, a petrezselymet, ha van otthon, a paprikát, a paradicsomot, és reszeljünk bele gyömbért is. Gazdagíthatjuk májjal, krumplival, tarhonyával, tésztával, árpagyönggyel, áztathatunk bele kenyeret, a lényeg, hogy lassan főzzük, és igyekezzünk minél több zöldséget is megenni belőle.

Zöldséglevesek

Mindegy, hogy céklából, karalábéból, sütőtökből, cukkiniből, borsóból, édesburgonyából, zellerből, paradicsomból, lencséből, brokkoliból vagy akár sárgarépából készül, esetleg ezek keverékéből, az őszi zöldségkrémleves verhetetlen, tápláló és vitamindús. Kevesen ismerik a céklaleves receptjét, pedig ősszel az igazi, ráadásul tele van vitaminokkal, és színe miatt akár a halloweeni parti dísze is lehet. Ugyanúgy kell elkészíteni, mint az összes többi zöldséglevest, azaz alapnak felteszünk egy fej vöröshagymát olajon, használunk húslevest, egészben hagyott fokhagymagerezdeket, fűszereket, tejszínt, kókusztejet, gyömbért. Ha kockákra vágjuk, a cékla is egész hamar megpuhul, ezután már csak turmixolni kell.

Fotó: iStock.com/Lilechka75

Fotó: iStock.com/Lilechka75

Leves savanyú káposztából

Meglepően hangzik, ám a savanyú káposzta tele van C-vitaminnal, rostokkal, amiknek nagyon jó hasznát vehetjük az őszi időszakban. Ahhoz, hogy ne csak a káposzta íze domináljon, pirítsunk meg egy adag karikára vágott kolbászt, esetleg bacont, tegyünk hozzá felaprított vöröshagymát, majd jöhet félliternyi víz, és aztán a savanyú káposzta, leve nélkül. Ha megfőtt, tejföllel, liszttel habarjuk be, és mehet hozzá a kolbász zsírjában pirított kenyér. Gazdagíthatjuk húslevessel, vagy egy kis hússal, amit belefőzünk, tárkonnyal, köménnyel, répával, krumplival, egy kis fehérborral, füstölt hússal is.