Konyha

Tüzes indiai húsmentes fogások a zord őszi napokra

Az indiai konyhaművészet egy kicsit olyan, mint a keleti filozófia: valahogy mindannyian ösztönösen vonzódunk hozzá, lelkünk egy darabja érti a törvényeket, ismeri az ízeket, mégis az az érzésünk, nagyon eltávolodtunk tőle már térben és időben.

Jó hír, hogy manapság már India karnyújtásnyira van, azaz bármely nagyobb (vagy akár kisebb) vegyesboltban beszerezhetők a csodás fűszerek és az alapanyagok, de minden esetben fontos, hogy körültekintően vásároljunk, és csak a minőségi termékekért adjunk ki pénzt, ellenkező esetben sosem fog úgy sikerülni a főztünk, mint ahogy azt szeretnénk.

India lakosságának egy jelentős része vegetáriánus, így ha indiai ételt készítünk, ne zárkózzunk el az új gabonafélék és a sokszínű zöldségek elől sem, hanem higgyük el, azokból is csodás, tápláló, finom és bőséges ételt lehet készíteni. A jó étel nemcsak a testet, de a lelket is táplálja, ezt minden asszony tudja, Indiában azonban mindig hatalmas tisztelettel és a legnagyobb gondossággal nyúlnak minden egyes alapanyaghoz. A jó ételtől a lélek, a szellem is új erőre kap, boldog, kielégült és kiegyensúlyozott lesz, egy szebb és jobb tudatállapotba kerülhet.

Dahl – vöröslencseleves

Hiába a forró éghajlat, Indiában is rengeteg leves fogyasztanak. A dahl alapételnek számít minden családban, nemcsak azért, mert rendkívül egyszerű elkészíteni, hanem mert felmelegíti a testet és a lelket egyaránt. Forró zsiradékon megfuttatunk kockára vágott vöröshagymát, fokhagymát és frissen szeletelt gyömbért,  s ha üveges, beleszórunk sót, borsot,  őrölt köményt, kurkumát és valamilyen indiai fűszerkeveréket, curryt vagy masalát. Pár perc alatt össze is érnek az ízek. Ezen a ponton mehet bele a vöröslencse (a legtöbb zöldségesnél beszerezhető), és pár perc pirítás után öntsük nyakon 2 liter forrásban lévő vízzel. Beleteszünk két babérlevelet, és gyakori kevergetés mellett nagyjából 20 percig főzzük. Parányi tejföllel, natúr joghurttal, friss kenyérrel tálaljuk.

Zöldborsós, kurkumás krumpli

Főzzünk meg fél kiló kifejezetten kemény krumplit, ezután kockázzuk fel, majd hagyjuk kihűlni. Amíg hűl, három gerezd fokhagymát és kb. 2 centi friss gyömbért megpucolunk és pürésítünk robotgépben vagy egyszerű sajtreszelő segítségével, és pár csepp vízzel összekeverjük. Kevés zsiradékon megpirítjuk a burgonyát, két felaprított paradicsomot, egy fél hagymát, majd szép lassan hozzáadjuk a kurkumát. Öt perc elteltével mehet bele a fokhagymás massza, római kömény, a nyers zöldborsó, egy deci víz. Öt percig pároljuk, vagy amíg a borsó megpuhul, és már kész is.

Ebédszünet! #dharma #dharmakecskemet #vega #vegan #indiai #ebedszunet #husnelkul

A post shared by Tóth Szilvia (@beedeescrap) on

Fűszeres csicseriborsó

A csicseriborsót méltatlanul keveset használjuk, pedig könnyen elérhető, olcsó, kifejezetten tápláló ételről van szó, mely ugyanakkor segít megőrizni vonalainkat. Mivel egy viszonylag semleges ízű alapanyag, így gyakorlatilag úgy fűszerezzük, ahogy csak akarjuk. Felaprítunk egy hagymát, egy fokhagymát és egy darabka friss gyömbért, amit egy kevés olajon megpirítunk nagyon óvatosan, hogy ne kapjon oda. Ezután egy kis tálban összekeverünk egy evőkanálnyi garam masala fűszerkeveréket, egy kávéskanál Cayenne-borsot, római köményt, fahéjat, szegfűszeget és őrölt koriandert, és a hagymákra szórjuk, egy fél perc alatt átpörgetjük. Hozzárakunk 25 dkg csicseriborsót, felöntjük annyi vízzel, hogy ellepje, készre főzzük, mielőtt azonban megpuhulna a borsó, paradicsomszeleteket és friss petrezselyemzöldet teszünk bele.

Shrikhand indiai joghurt

Ha még nem vagyunk tele, hála a könnyű fogásoknak, akkor zárásképp feltétlenül készítsük el ezt az egyszerű desszertet: fél deci zsíros, meleg tejben keverjünk el egy csipet sáfrányt, és hagyjuk pihenni egy keveset. Eközben két doboz görög joghurtban keverjünk el 5 dkg porcukrot, szerecsendiót és egy csepp kardamomot, majd öntsük hozzá a tejet. Tegyük kisebb tálkákba, és jól behűtve tálaljuk.