Egészség

A mindfulness tudománya – tanulható-e a tudatos jelenlét?

Szinte mindig kergetünk valamit, egy jövőbeli tervet, egy vágyott célt, amit el akarunk érni, valamit, ami régen már megvolt, de most elvesztettük, és hiányzik az életünkből. De ha épp nem a jövő, akkor a múlt miatt aggodalmaskodunk. Egy dologról feledkezünk meg csupán: a jelenről. Hiába van ugyanis jelen a testünk, fejben általában máshol járunk. Ezen segíthet a mindfulness, vagyis a tudatos jelenlét tudománya. Krajcsó Nellivel, a Slow Budapest mozgalom ötletgazdájával, akkreditált mindfulnesstrénerrel beszélgettünk.

Mi a mindfulness?

Tudatos vagy éber jelenlétet jelent, amikor figyelmünket az adott pillanatra koncentráljuk, arra, amely éppen történik. Nem engedjük, hogy gondolataink elterelődjenek, nem akarunk máshol lenni, csak megélni a jelent. Az állatok és a gyerekek ösztönösen képesek erre, azonban a korral egyre inkább elsodornak minket céljaink a jelenből a jövőbe vagy a múltba – ezzel stresszben tartva minket. Jon Kabat-Zinn, egy amerikai mikrobiológus az elsők között volt a hetvenes években, aki elkezdett foglalkozni egy buddhista alapú, de a nyugati társadalomban alkalmazható meditációs tréning kidolgozásán és tesztelésén – így született meg a mindfulnessalapú stresszcsökkentéstréning, rövidebb nevén MBSR. Egyre több kutatás és tudományos megfigyelés támasztja alá, hogy a módszer valóban működik, nemcsak a jelen boldogabb és teljesebb megélésében, de a koncentrációs zavarokban, a stresszkezelésben, függőségek leküzdésében, és még az alvászavarok megszüntetésében is segíthet. Manapság már élsportcsapatok és cégek is egyre szívesebben nyúlnak a mindfulnesshez dolgozóik hatékonysága és jólléte érdekében.

Fotó: Ridikül.hu

Fotó: Ridikül.hu – Krajcsó Nelli

Hogy kell elképzelni egy ilyen mindfulnesstréninget?

„Egy tréning általában 6-8 hétig tart, de ez a típusától is függ. Én mindfulnessalapú stresszcsökkentő tréningeket vezetek, amelyeknél nagyon fontos, hogy mindig zárt csoportokban dolgozunk 8–15 fővel, akik a tréning végére összekovácsolódnak, bizalmas csoporttá válnak – tudtuk meg Nellitől, ahogy azt is, hogy ez a tréning meditációalapú, amely során a résztvevők a saját gondolataikra, érzéseikre és testi érzeteikre összpontosítanak. – Ez utóbbi megfigyelésével kezdjük a gyakorlást, ugyanis a testünk érzetei mindig a jelenben történnek, ezért horgonyként szolgálhatnak számunkra a rohanó gondolatok sodrásában, másrészt meg a mai ember elszakadt a saját testétől. Hiába van tele a fejünk ideálokkal és foglalkozunk sokat a külsőnkkel, nem ismerjük fel a testünk alapvető jelzéseit, csak akkor, ha már késő.”

A meditációalapú tréningek egyik kulcsfontosságú momentuma a légzés figyelése. „A légzés egy megfoghatatlan dolog, de mégis érezzük, ahogy ki-be áramlik a testünkből. Ez azért nagyon fontos, mert a légzés figyelése segít a jelenben maradni, irányításával le tudjuk nyugtatni magunkat, és mindenki számára elérhető, legyünk bárhol, bármikor, és éljünk bármilyen testben. Az érzelmek és a gondolatok könnyen elkalandoznak, elvisznek minket az adott pillanatból, így ezekkel inkább a képzés végén szoktunk foglalkozni.”

Fontos a hozzáállás

Általában a mai, modern emberek ugyanazokkal a kihívásokkal küzdenek: nincs elég idejük, fáradtak, túlhajszoltak, szeretnék megélni az élet teljességét, de nem tudják, hogyan. Az már egy jó lépés, ha jelentkeznek a képzésre, és részt vesznek rajta, de Nelli szerint a legfontosabb a hozzáállás és a rendszeres gyakorlás. „Ahogy a sportra is nehéz néha rávennünk magunkat a fáradt hétköznapokban, a figyelem összpontosítása, a meditáció sem mindig megy könnyen. Gyakorlást igényel, az órákon kívül, otthon is, amihez hangfájlokat adunk a résztvevőknek segítségül. Szükséges az elszántság és a motiváció megtalálása, ami átsegít a nehezebb tapasztalásokon és a mindennapi kihívásokon, de ugyanakkor fontos, hogy megengedőek és türelmesek is legyünk magunkkal szemben, ha esetleg nem jönnének a hatások azonnal, vagy ha nem tudunk annyit gyakorolni, amennyit szeretnénk” – meséli Nelli, aki szerint sokan érkeznek hozzá szorongással, stresszel, depresszióval.

Nagyon fontos a tréning során a résztvevők között kialakult kapcsolat, hiszen ezek 2-2,5 órás találkozók, amelyeknek nagyjából a fele a meditáció, a többi pedig közös feladat, olyan helyzetek, amikor megosztják egymással tapasztalataikat a csoport tagjai. „Ezért is fontos, hogy a csoport zárt legyen, és kialakuljon egy bizalmas légkör, hiszen a megosztás kulcsfontosságú.”

Fotó: iStock.com/francescoch

Fotó: iStock.com/francescoch

Mi jön a tréning után?

Felmerül a kérdés az emberben, hogy 8 hét mire elég. Valóban segít gyökeresen átalakítani a gondolkodásmódunkat, vagy épp csak ahhoz segít hozzá, hogy megtanuljuk azt, amit életünk végéig mindennap gyakorolnunk kell, ha jól akarjuk érezni magunkat? Nelli szerint ez egy nagyon intenzív időszak, és szükség van bizonyos óraszámra ahhoz, hogy a hozzáállásunk és az elménk változni kezdjen, de egy többhetes tréning ezt mind elősegíti. „Előfordul, hogy a tanfolyamok végén azt érzik a résztvevők, hogy bár hosszú volt ez az idő, hiszen 2 hónapról van szó, mégis nagyon gyorsan elszállt, és nem tudják, hogyan tovább. Ilyenkor folytatódik az otthoni gyakorlás, amihez már minden szükséges alapot megkaptak, de azt is szoktuk javasolni nekik, hogy csatlakozzanak egy meditációs csoporthoz vagy menjenek el elvonulásokra, ahol tovább gyakorolhatnak.”

Az utóbbi időben nagy az érdeklődés a tréningek iránt, Nelli szerint nemrég jutott el itthon is a köztudatba ez a módszer, egyre szélesebb körben terjed, több könyv is megjelent már a témában magyarul is. És hogy kik jelentkeznek általában? „Szinte minden korosztályból jönnek, de ha átlagot kellene mondanom, akkor a 35 és 50 év közöttiek vannak a legtöbben, de akad néhány huszonéves is, illetve 70-es is. Igazából mindenkinek szüksége lenne egy kis lassításra, korosztálytól függetlenül.”

A témával bővebben is foglalkozik a Ridikül ma 17 órakor kezdődő Tudatos jelenlét – az egészség és a boldogság új tudománya: mindfulness című adása. A stúdióban beszélget Tunyogi Bernadett, Krajcsó Nelli, Forgó Diána Napsugár, valamint meglepetés-férfivendégünk.

A tegnapi adást ezen a linken nézhetjük meg.