Otthon

5 tanács a fotóstól, hogy nekünk legyenek a legjobb nyaralós fényképeink

Mindjárt vége a nyárnak, ismerőseink fele már túl van az idei nyaraláson, és az internet tele van a szokásos nyaralós képdömpinggel. Valljuk be, ezek a fotók helytől függetlenül mind ugyanolyanok. Ha még csak most készülünk nyaralni, íme néhány jótanács, hogy igazán különleges, egyedi fényképeket készíthessünk, melyeket büszkén oszthatunk majd meg ismerőseinkkel!

Azt hiszem, manapság egyre egyértelműbb, hogy nem kell milliós profi fényképezőgépet vásárolnunk, ha szép képeket szeretnénk készíteni. Természetesen ha komolyabban érdekel bennünket a fotográfia, akkor mindenképpen érdemes egy jobb gépre beroháznunk. Mindenesetre, ha nyaralni megyünk, gondoljuk át, elvigyünk-e magunkkal egy drágább gépet – a tolvajok, víz és a forróság sem kedvez neki. Jómagam is elgondolkodtam, hogy idén a külföldi nyaralásunk során otthon hagyom a profi gépem és csak a mobiltelefon kamerájára hagyatkozom az utunk során. Az okostelefonok 12 megapixeles kameralencséi már elég szép képet készítenek, az applikációknak köszönhetően pedig a telefonunkon is megszerkeszthetjük a képeinket, mielőtt megosztjuk a világgal.

A közösségi média tele van gyönyörű nyaralós fotókkal: naplemente a tengerparton, királyi reggeli csodás kilátással, és valljuk be, mindannyian irigykedünk egy kicsit az ilyen fényképek nézegetésekor. Persze nem kell luxusnyaralást fizetnünk ahhoz, hogy csodás helyekre jussunk el és csodás élményeket éljünk át, ráadásul mi is készíthetünk olyan fotókat, amelyek nemcsak számunkra lesznek különleges emlékek, hanem a közösségi oldalak sztárjai is lehetünk velük.

A következőkben adunk néhány tanácsot, hogyan tegyük kicsit különlegesebbé a nyaralós fotóinkat, melyeket majd büszkén tehetünk ki szobánk és az internetes oldalunk falára.

1. „Gondolkozz, miközben exponálsz!”

Egyik kedvenc magyar fényképészemet, Martin Munkácsit idéztem a közcímben, és ez egy igen fontos gondolat tőle, amit mindenkinek meg kellene fogadnia. Egy „egyszerű” nyaralós fotónál is gondoljuk át, mit szeretnénk a képen viszontlátni, mi legyen benne a képünkben és mi ne. Ne ész nélkül kattintgassunk! Komponáljuk meg a képünket, nem sok idő, nem tartunk fel senkit vele.

2. Nézőpontváltás

Amikor egy épületet, szobrot, műemléket fényképezünk, gondoljuk át, hogy melyik oldalról szeretnénk lefényképezni. Ahhoz, hogy ne legyen unalmas és megszokott a fotónk, érdemes leguggolni, vagy ha tudunk, álljunk fel valamire, hiszen lehet, hogy egy másik szögből szebb képet tudunk készíteni. Ja, és várjuk meg, amíg a turistacsoport kimegy a képből! Járjuk körbe a helyet, és figyeljük a részleteket. Gyönyörű mozaikok, apró minták, kincsek rejlenek egy-egy ilyen helyen, melyet érdemes megörökíteni.

3. Fényjáték

Az sem mindegy, mikor fényképezünk egy adott helyen. Ha például egy városban vagyunk egy hétig, akkor érdemes megfigyelni, hogy a lefényképezni kívánt épületet, utcát mikor éri a nap. Ne féljünk az árnyékoktól sem, játsszunk velük bátran! Ám ha nem szeretnénk csúnya árnyékokat, akkor dél környékén épületet, portrét ne fényképezzünk, mert túl erősek a kontrasztok. A lágyabb fény a barátunk, tehát a reggeli és a délutáni órákban tudunk inkább gyönyörű képeket készíteni. Ha tengerparton töltjük a nyaralásunkat, akkor – ha a nap erőssége miatt fürdeni nem is, de – fényképezni menjünk ki 11–14 óra között, hiszen gyönyörű színes fotókat készíthetünk. Ilyenkor a legerősebb a fény és a nap sugarai is mélyebbre hatolnak.

4. Golden hour

A fotósok körében szerintem a naplemente a legkedveltebb fotózási időszak, gyönyörűek a fények, fantasztikus fotókat lehet ilyenkor készíteni. Golden hournak, azaz arany órának nevezik, mert a napból jövő lágy fény és a csodás színek tökéletesek a fotózáshoz. Használjuk ki nyaralás során ezt az időpontot, akárhol is vagyunk, készítsünk néhány fényképet a naplementében. A párunkról, a vacsoránkról vagy a kis utcákról, ahogy bearanyozza őket a nap – bármit fényképezünk ilyenkor, különleges hangulatú lesz.

5. Apró csodák

Ha utazásunk során látunk egy gyönyörű épületrészletet, fényképezzük le, ne hagyjuk felfedezetlenül. Ha a családi albumba nem is kerül bele, de máshol nyugodtan büszkélkedhetünk azzal, hogy rábukkantunk valami csodára. Apró piacok, régiségkereskedések, kis utcák színes épületekkel – fényképezzük le őket, aztán gyönyörködjünk is bennük. Apró csodák, amelyek körülöttünk vannak, csak észre kell vennünk őket!