Konyha

Palacsinta, lángos, jégkrém és a többiek – mit csomagoljunk és mit ne a strandra?

Kiérkezünk a strandra, és a srácok azonnal jégkrémért könyörögnek, nem is beszélve a lángosról, és más, a strandbüfékben kapható nyalánkságokról. Mit tegyünk, ha nyáron is szeretnénk egészségesen etetni a családot? Csomagoljunk!

A strandon kapható ételek finomak, és akad köztük egészséges is, de valljuk be, nem ez az elsődleges céljuk, hanem az úszásban megéhezett, türelmetlen emberek kalóriabevitelének, illetve nyaralásérzetének kiszolgálása. A strandon mindenki elengedi magát, sokan még a fogyókúrát is félreteszik egy jó lángosért, ezért zömmel olyan ételekhez jutunk hozzá, amik túl sok cukrot, zsírt vagy szénhidrátot tartalmaznak. Persze ha megkérdeznénk egy gyereket, ő boldogan elélne két hétig tejfölös lángoson és főtt kukoricán, de ennél azért több tápanyagra van szüksége a szervezetnek. Nincs azzal semmi gond, ha néha a strandbüfékben vásárolunk, a sült hallal vagy a főtt kukoricával szemben nemigen lehet kifogásunk, sőt, ma már olyan helyi alapanyagokból készített beach foodot kínáló büfék is vannak, amelyekben kifejezetten egészséges ételeket vásárolhatunk, de kész anyagi csőd, ha onnan akarjuk beszerezni az egész napi szükségleteinket. Ezen túl nem feltétlenül bízhatunk abban sem, hogy minden higiéniai és élelmiszerbiztonsági előírást betartanak, ezért jobban járunk, ha inkább előre tervezünk, és még otthon felkészülünk a nyaralásra vagy egy strandolós hétvégére.Fotó: iStock.com/karandaev

A hűtőtáska alap

Kezdjük azzal, hogy ha otthon készülünk előre a strandolásra, akkor valamibe bele kell pakolnunk a szendvicseket, a vizet, a dobozolt fogásokat. Ahhoz, hogy ne romoljanak meg, érdemes beszerezni egy praktikus, hűtőakkukkal ellátott hűtőtáskát. Mindig legyen benne elegendő ásványvíz, lehetőleg csepegésmentes kulacsban, termoszban, és tartsuk a strandon is árnyékban. Ha délelőtt indulunk is otthonról, mindenképpen reggelizzen a gyerek, különben délig jelentősen leesik a vércukorszintje, fáradt, nyűgös lesz, pláne a melegben. Hiába nem kell már korán kelni az iskola miatt, a reggelizés jó szokását tartsuk meg! A napközbeni kisétkezésekre is legyen nálunk egyszerűen elcsomagolható keksz, müzliszelet, aszalt vagy friss gyümölcs kicsi, könnyen megehető adagokban. Ha csupán néhány napról van szó, elég lesz a – lehetőleg teljes kiőrlésű kenyérből készült -  szendvicshalom, amit a hűtőtáskába pakolunk. Bár a táska védelmet nyújt a hőség ellen, azért ne tegyünk el tejtermékeket, gyorsan romló felvágottakat, hacsak nem tudjuk, hogy néhány órán belül el is fogynak. A gyümölcsök közül a legtöbbet inkább dobozban rakjuk el, így nem nyomódnak szét, és nem kell naponta kimosnunk a táskát.

Fotó: iStock.com/ ElenaNichizhenova

Fotó: iStock.com/ ElenaNichizhenova

Főételt, de milyet?

Ha szeretnénk rendes főtt ételt, de legalábbis valami tartalmas ennivalót kínálni ebédre, akkor főzzünk meg még otthon – olcsóbb és biztonságosabb, mint sok strandbüfé. Kerüljük a tojással, tejtermékekkel dúsított ételeket, igyekezzünk könnyen elfogyasztható fogásokat elcsomagolni! Hagyjuk őszre a nehezen emészthető ételeket, mert tovább lassítják amúgy is a hőséggel birkózó szervezetünk működését. Együnk sok grillezett szárnyast, zöldségeket, salátákat, de dobozban akár főzeléket is magunkkal vihetünk! A délutánra tartogatott csemegék közül a palacsinta az egyik kedvenc, de a főtt kukoricát vagy akár a lángost is vihetjük magunkkal, nem kell megvásárolnunk. Nassolnivalónak ne csokoládét tegyünk el (vagy legalább ne csak azt),  csomagoljunk gusztusos gyümölcsöket vagy felkockázott zöldségeket is! Persze itt is fontos a szülői példamutatás, egy gyerek sem fog lemondani a büfék kínálatáról vagy a zsíros ételekről, ha közben mi csokival, hamburgerrel és sült krumplival tömjük magunkat.