Stílus

Dolgozzunk otthonról: egyszerűbb vagy nehezebb, mint az irodában?

Manapság egyre többen tehetik meg, hogy otthonról dolgozzanak. Nem arról van szó, hogy a nyolc (vagy több) óra után még otthon is leveleznek és táblázatokat készítenek, hanem arról, hogy be sem kell menniük az irodába, esetleg néhány hetente, havonta egy-egy értekezletre. De vajon miért jó a home office? És mik a buktatói?

Van különbség tehát aközött, hogy valaki otthon is dolgozik, vagy otthonról dolgozik. Ez előbbi azt jelenti, hogy valaki valószínűleg úgy túlórázik, hogy azt senki, sehol nem számolja el neki, az irodából hazaérve mégis a gép előtt ül, levelet ír, telefonál, kimutatásokat készít, amiket másnap az irodában prezentál.

És vannak azok, akik nem is járnak be a munkahelyükre, otthonról dolgoznak – elvégzik a napi munkájukat, amit a munkahelyük elvár, legtöbb esetben csak wifire van szükségük, és hogy telefonközelben legyenek. Esetleg havi egy megbeszélésen kell megjelenniük az irodában, a többi rájuk van bízva – erről mesélt Tibor is nekünk.

Fotó: iStock.com/AGCreativeLab

Fotó: iStock.com/AGCreativeLab

„Éveken keresztül dolgoztam Angliában, az utolsó egy évben a cégem londoni irodájában. A munkám nagyon sok utazással jár, a világ minden pontjára kellett már mennem. Egyszer felvetettem a főnökömnek, hogy mi lenne, ha Londonból Budapestre helyezném át a bázisomat, hiszen a munkámat bárhonnan elvégezhetem, ahhoz nem kell feltétlenül egy londoni irodában ülnöm. Beleegyezett, már lassan három éve itthonról dolgozom, a budapesti lakásomból. Havonta egy értekezleten kell megjelennem Londonba, de fizetik az utam” – mesélte az informatikai területen dolgozó, 34 éves fiatalember. Tibor hozzátette, hogy a munkatársai közül többen hasonlóan, otthonról dolgoznak. A főnökeinek csak az számít, hogy jól végezze a munkáját, ezzel pedig nincs gond, mindennap megcsinálja, amit kell. Elmondta, hogy a nyugat-európai országokban ez már bevett szokás, az állásinterjútól kezdve szinte minden online felületen zajlik. Szerinte a cégnek is jobb így: tapasztalata szerint elégedettebbek a munkavállalók, és a munkahelynek sem kell fenntartani egy irodát vagy íróasztalt a dolgozóinak.

Szervezzünk okosan!

De vajon mi a titka a sikeres home office-nak? Merthogy könnyedén csapdába eshetünk, ha túlságosan „kényelmesre vesszük a figurát”.

Időben kelni: Igaz, hogy nem kell a munkahelyünkre utazni, de a munkaidő kezdetét itt is tartsuk be, különben könnyen kicsúszik a menetrend a kezeink közül. Ne üljünk egész nap pizsamában a gép előtt, öltözzünk át, igyunk egy kávét, legyen meg a napindító rituálénk, ahogyan az irodában is, hiszen rá kell hangolódnunk a munkára otthon is.

Dolgozósarok: Legyen egy hely, egy asztal vagy egy kisebb szoba, ahol dolgozunk. Ezt rendezzük be magunknak, legyen kéznél minden, ami a munkánkhoz szükséges. Lehetőleg ne zavarjon bennünket senki, hogy minél tökéletesebben tudjunk a munkánkra koncentrálni, ne zökkentsen ki semmi a munkamenetből.

Családtagok: Tájékoztassunk mindenkit arról, hogy attól, hogy otthon vagyunk, dolgozunk, csak a legfontosabb dolgokkal zavarjanak, mert nem érünk rá. Próbáljuk megértetni velük a helyzetet, egy idő után remélhetőleg hozzászoknak a szituációhoz.

Fotó: iStock.com/g-stockstudio

Fotó: iStock.com/g-stockstudio

Időbeosztás: Otthon természetesen több dolog van, ami annak ellenére is elterelheti a figyelmünket, hogy mindent meg-, illetve leszerveztünk magunknak. A posta, a főzés, ügyintézés, bármi – ezeket a helyzeteket úgy tudjuk optimálisan kezelni, hogy amikor lehet és kell, akkor valóban dolgozunk, nem halogatunk, nem „lazáskodunk”, mert különben bármi közbejön, megcsúszunk, és elúszik az egész napunk. Ez persze az irodai munkára is igaz, ott is közbejöhet egy áramszünet vagy egy rögtönzött megbeszélés, és azokat is csak akkor tudjuk higgadtan kezelni, ha előtte ütemszerűen haladtunk a munkánkkal.

Előnyök és hátrányok

Ahogy a munkahelyeknek, a home office-nak is megvannak az előnyei és a hátrányai. Az irodában kávézhatunk, beszélgethetünk, ötletelhetünk a többiekkel, nem maradunk ki semmiből, nem csak a végeredményről értesülünk egy körlevélben. Annak ellenére, hogy online bekapcsolódhatnánk, de ha nem vagyunk ott, úgy érezhetjük, valahogy kies(t)ünk a körforgásból.

Otthon viszont rugalmasabban oszthatjuk be az időnket. Bármikor beindíthatjuk a mosást, felporszívózhatunk a szobában, elvihetjük a gyereket az óvodába, vagy összedobhatunk egy gyors ebédet magunknak anélkül, hogy kiesnénk a munkamenetünkből – mint rövid szüneteket iktathatjuk be ezeket, amiket az irodában is pihenéssel töltenénk el, csak amíg ott a csokiautomatába dobálnánk a húszasokat, addig otthon a tiszta ruhákat teregetjük közben.

Vagyis akár csak pár napra, akár hetekre, hónapokra lehetőségünk nyílik arra, hogy home office-ban dolgozzunk, érdemes jól átgondolni, megszervezni az életünket a (kezdetben) szokatlan munkaformával, hogy ugyanolyan sikeresen és hatékonyan dolgozzunk, mintha bent ülnénk az irodában.