Siker

A munkahelyi ajándékozás illemszabályai

A munkahelyen nem kötelező az ajándékozás, még akkor sem, ha néhányan ezt annak gondolják. A kalapból húzást nem illik bent intézni, hacsak nem mindenki vesz részt benne, a vicceskedő meglepetéseket pedig inkább kerüljük.

A munkahelyünkön egy közösség tagjai vagyunk, így elkerülhetetlen, hogy a monoton hétköznapokat néha megtörjük valahogyan, és erre kiváló alkalom lehet egy-egy esemény megünneplése. A karácsony közeledtével mindenkiben felmerül a kérdés, hogyan és mivel kellene megajándékozni a kollégákat, esetleg a főnököt. Szükség van erre egyáltalán?

Fotó: iStock.com/sasacvetkovic33

Fotó: iStock.com/sasacvetkovic33

Semmi sem kötelező!

Alapvetően a munkahelyi ajándékozás nem kötelező, csupán az emberek többsége gondolja úgy, hogy illendő – mondja Horváth Mónika munkapszichológus. – Régen nem is volt divat, hogy a munkavállaló vagy a munkáltató pluszköltségbe verje magát. Megemlékeztek a névnapokról, a szülinapokról, esetleg a karácsonyról, de ez nem jelentette azt, hogy komolyabb ajándékokat kapott volna bárki. Mára a tendencia változott, és a vezetők is rájöttek arra, hogy pluszmotivációként is szolgálhat az ajándékozás a beosztottak számára. Segít megtörni a monoton hétköznapokat, kizökkenti az embereket a stresszes munkából, ezáltal pozitív hatásai is vannak. Egy-egy ajándékozás vagy ünneplés után a munkavállaló boldogabban, pozitívabban és motiváltabban tér vissza a teendőihez. Bár ez jól hangzik, és sok cég él is ezzel a lehetőséggel, nem szabad elfelejteni, hogy ez egyfajta jutalom, és a vezetőség dönti el, hogy teret enged-e az ilyesminek az adott cégen belül. Ha nem, az nyilván rosszuleshet a dolgozóknak, de más vonzata ennek nincs.

Mit és hogyan?

Norbert egy kis cég ügyvezetője, és kitalált egy rendszert, mely eddig sikeresen működik. „Amikor megalapítottuk a céget, tudtuk, hogy egy jól működő csapatnak szüksége van a kikapcsolódásra és a pozitív visszajelzésekre. Épp ezért, amikor már megvolt a stabil bázis, úgy gondoltuk, hogy meg kell hálálni a kemény munkát, és az alkalmazottainknak is látni kell, hogy értékeljük őket. A szülinapozás és a névnapozás nálunk úgy működik, hogy 3-4 havonta tartunk egy „oktatási napot”. Bár ennek a neve nem hangzik túl csábítóan, de akik nálunk dolgoznak, tudják, hogy ez jót jelent. Ilyenkor kiválasztunk egy tetszőleges napot, és délelőtt az alkalmazottak prezentációt tarthatnak egy általuk választott témában. Annyi a kikötésünk, hogy ez valahogy kapcsolódjon a cég arculatához. Izgalmas látni, hogy szívesen foglalkoznak ezzel, mindenki igyekszik látványos előadást tartani, majd az elhangzottakat megbeszéljük, és déltől kezdődhet az igazi kikapcsolódás. Rendelünk kaját, felköszöntjük azokat, akik az elmúlt három vagy négy hónapban szülinapot vagy névnapot ünnepeltek, van torta és egy-egy apró ajándék is. Majd jöhet az Xbox kimerülésig, és mindenki lelkileg feltöltődik. A karácsony előtti utolsó munkanap szintén a kikapcsolódás jegyében telik. Ilyenkor kézzel készítünk valamit az ügyfeleinknek, majd ha végeztünk, egymást is megajándékozzuk. Tudom, hogy az ajádékutalványokat sokan személytelennek tartják, de nálunk decemberben az a szokás, hogy mindenki azonos értékben kap ilyet, és azt arra költheti, amire szüksége van. Közben kiértékeljük az elmúlt évet, átbeszéljük a jövőbeli terveket, és mindannyian feltöltődve vághatunk neki az új évnek. Igyekszünk mindenkire odafigyelni és törődni az alkalmazottakkal. Sokat dolgoznak, és fontosnak tartjuk, hogy érezzék, fontos a munkájuk.” Ráadásul ha az emberek érzik a törődést, akkor ők is érzékenyebbé válnak. „Sosem akartunk túlzásba esni az ajándékozással, de úgy tűnik, hogy az apróságok is számítanak. Tavaly például titkos szervezkedések zajlottak, és megleptek a születésnapomon. Nem sejtettem semmit, de megható volt a gesztus. Rendeltek tortát, alkoholmentes sörrel koccintottunk, és tudtam, hogy jó az út, amin haladunk.”

Fotó: iStock.com/DragonImages

Fotó: iStock.com/DragonImages

Főnök vs. beosztottak

Azok a cégek, amik teret engednek a különböző ajándékozó szokásoknak, tudatosan építik a rendszert. Ők döntik el, hogy ünneplik-e a névnapokat és a születésnapokat, vagy csak a karácsonyra koncentrálnak. A legjobb és legkedveltebb ajándékozási forma a közös ajándékozás. Ez egyrészt kevesebb anyagi terhet ró egy emberre, másrészt közösen jobb ötletek is születhetnek, és nem egy embernek kell gondoskodnia mindenről. Ha csak munkatársi a kapcsolat, és nincs szó mélyebb barátságról, akkor érdemes kerülni a túlzottan személyes vagy vicces ajándékokat. Kisebb cégeknél szokás, ahogyan azt Norbert példája is igazolja, hogy karácsony alkalmával a beosztottakat egyenként lepik meg valamivel, a főnök viszont általában egy nagyobb, közös ajándékot szokott kapni.

Ezenfelül persze az is előfordul, hogy adott munkahelyen néhány beosztott szorosabb baráti kapcsolatot is ápol. Ilyenkor természetes, hogy szeretnék egymást megajándékozni, és ekkor kerül elő az a bizonyos kalap, amiből egymás nevét húzzák ki. Azonban ezzel kapcsolatban is van egy jótanácsa Horváth Mónikának. „Nincs azzal semmi gond, ha kisebb csoportok szeretnék egymást meglepni személyesebb ajándékokkal. Ilyenkor viszont érdemes arra figyelni, hogy ne a munkahelyen történjen sem az ajándékozás megbeszélése, sem a meglepetések átadása. Hiszen azok, akik nem tagjai az adott csapatnak, kívülállónak érezhetik magukat, erősödhet a szeparáció, és bizonyos esetekben még ellenszenvet is szülhet. Ha néhány munkatársunkkal szeretnénk egymást meglepni, akkor minden ezzel kapcsolatos tevékenységet végezzünk a munkahelyen kívül. Így a saját örömünkkel nem bántunk meg másokat még akaratlanul sem.”