Stílus

Önkéntes uniformis: nyűg vagy felszabadít?

Sok olyan munkahelyet ismerünk még manapság is, ahol az egyenruha viselése kötelező, és ezek össze is forrtak képviselőikkel: a fehér köpeny orrunkba idézi a kórház illatát, a zubbony és terepminta a katonák sajátja, a kék a rendőröké. Több helyen munkavédelmi szempontból fontos az uniformis, például a tűzoltók hőálló ruhája, vagy az építőipari munkások sárga kalapja. Az egyenruha fő funkciója emellett a hovatartozás kifejezése. Viselőjét részben megfosztja egyéniségétől, egy csapat, szervezet részévé teszi, és mutatják ezt mind egymás, mind a külső szemlélők felé.

Azonban vannak olyan munkahelyek, ahol senki nem követeli meg az egyenruha viselését, mégis egyes tagok ragaszkodnak hozzá, hogy minden nap ugyanabba a ruhába bújjanak. Leghíresebb képviselőjük Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója volt, akinek fekete garbója és farmere összeforrt nevével. De ide tartozik az az oltásos nő is, aki szürke pulóverben jár, vagy Karl Lagerfeld kesztyűjével, napszemüvegével, fekete-fehér öltönyével. Érdekes közös vonás mindnyájukban, hogy óriási felelősség nehezedik a vállukra, hiszen világvállalatok, vagy akár nemzetek vezetői, és kifejezetten kreatív, felelősségteljes tevékenységet folytatnak. Hogy lehet akkor, hogy éppen külsejükkel nem voksolnak a változatosság mellett?

Fotó: iStock.com/ Waseef

Fotó: iStock.com/ Waseef

Self branding

A XXI. század sikeres vállalkozójának titka abban rejlik, hogy márkát csinál magából, elsősorban nem a terméket, hanem önmagát adja el. Ennek elemi része lehet az emlékezetes külső megteremtése. Egy fehér öltöny, mint Tom Wolfe viselete, de a már emlegetett fekete garbó is válhat ikonikus darabbá.

Döntések, döntések, döntések

Nap mint nap rengeteg döntést kell hoznunk még nekünk, normális embereknek is. A döntési fáradtság létező fogalom: agyunk számára minden döntés energiába kerül, az egészen kicsiktől, hogy mit reggelizzünk, a fajsúlyosakig, például hogy vállaljunk-e gyermeket. Obama ezért hord csak fekete és kék öltönyöket. Azt mondja, nem akarja erejét arra pazarolni, hogy ilyen apró döntéseket hoz, mint hogy mit egyen és mit vegyen fel, amikor vannak ennél sokkal fontosabb dolgai is. Einstein szekrényében is ezért sorakoztak szürke öltönyök: agyának energiáit inkább tudományos problémák megoldására fordította.

Idő és pénz

Bár Karl Lagerfeld bizosan nem azért hord csak fekete-fehér ruhákat, mert nincs pénze másra, de nekünk jó érv lehet a minimalista öltözködés, vagy a kapszulagardrób bevezetése mellett, hogy rengeteg pénzt és időt spórolhatunk vele. Így nem kell sem vásárlással foglalkoznunk, nem csábítanak el az aktuális trendek, és a színes mosás sem lesz téma többé.

epa05551831 German designer Karl Lagerfeld and Silvia Venturini Fendi stand at the end of the presentation of the Spring/Summer 2017 collection by Italian label Fendi during the Milan Fashion Week, in Milan, Italy, 22 September 2016. The Women's collections are presented at the Milano Moda Donna from 21 to 26 September.  EPA/MATTEO BAZZI

Karl Lagerfeld a milánói divathéten 2016. szeptember 22-én Fotó: EPA/MATTEO BAZZI

 

Kapszulagardrób

Számtalan módszer létezik arra, hogy csökkentsük gardróbunk méretét. Ezekből talán a leghíresebb a Project 333 elnevezésű, aminek lényege, hogy 3 hónapig 33 ruhadarabból élünk, bár ebbe nem számítanak bele a fehérneműk, pizsamák és sportruhák. A szezon, évszak elején kiválogatjuk a 33 jól kombinálható alapdarabunkat: nadrágot, felsőket, egy-két ruhát, szoknyát, blézert, pulóvert és cipőket. Mozogjunk nagyjából egy színskálán, kombináljuk kreatívan a darabokat, dobjunk fel egy szettet kiegészítőkkel. Egyrészt felszabadító érzés lesz, hogy nem kell többet kirakatokat nézegetni, gardróbunk is rendben lesz, és megszűnik a „nincs egy rongyom sem, amit felvegyek” örök dilemmája, és megélhetjük alkotó énünket is!