Stílus

Varázskezek sorozat: lelket feltüzelő ékszerek

Pálfalvi Emesével, az AME création mögött álló tervezővel beszélgettünk álmokról, újrakezdett karrierről, és egy csodálatos anyagról, a tűzzománcról.

Hogyan lett belőled tűzzománcékszer-készítő?

Még kamaszként egy kézművestáborban találkoztam a tűzzománccal, szerelem volt első látásra. Ilyen-olyan ékszereket már 12-13 évesen készítettem, papírból, bogyókból-termésekből, gyöngyből. De amikor a zománcot mint anyagot felfedeztem, megragadott a színeivel, azzal a vizesnek ható felületi csillogással, ami a mélységét adja ennek az anyagnak, a zománcrétegen átragyogó rézzel együtt pedig páratlan hatást kelt, ezt lehetetlen más anyaggal elérni. Eredetileg bölcsészkaron francia szakot végeztem, de mire a kilencvenes évek végén megkaptam a diplomámat, a középiskolákban már alig tanítottak francia nyelvet, nem találtam tanári állást. Az egyetem után beiratkoztam egy kétéves tűzzománckészítő szakmunkási képzésre, tervben volt akkoriban, hogy kézművesórákat vezetnek be a technikaórák helyett, azt reméltem, a két szakkal esetleg boldogulni tudok majd, addig is kitanulok egy kézművesszakmát. De aztán bevallottam magamnak, hogy a zománchoz fűződő vonzalmam miatt vágtam ebbe bele. A képzés során megtanulhattuk az alapvető technikákat, melyekkel a zománcdíszítéseket készítik, kisebb képeket és egyszerűbb tárgyakat, ékszereket készítettünk. Ekkor még nagyon konvencionálisan álltam a tűzzománcozáshoz, azt hiszem, a szorgalmam volt a domináns abban az időben, ez pedig kevés volt a boldoguláshoz.

Fotó: Perényi Attila

Fotó: Perényi Attila

Aztán jött 12 év szünet, nem lettem végül tanár sem, ezalatt csak hobbiból készítettem egy-két tárgyat a barátaimnak, családtagjaimnak ajándékba. A franciatudásomat használva különböző kereskedelmi cégeknél dolgoztam, leghosszabb ideig egy autós márka itthoni képviseleténél. Sajnos az utolsó időben már a nyelvtudásomra sem volt szükség, teherautók árajánlatait számolgatva egyszer csak úgy éreztem, hogy abban a munkában én már sehol sem találom meg magamat, mintha a saját személyiségem már teljesen eltűnt volna a multikörnyezetben. Fel kellett ismernem, hogy ezt így nem folytathatom tovább. 37 évesen volt már elég bátorságom, munkatapasztalatom ahhoz, hogy valóra váltsam azt, amiről régóta álmodtam, hogy zománc ékszereket készítsek, méghozzá nem a hagyományos módon. Mindig is nagyon izgatott, miként lehet térbeli formákat zománcozni.

Fotó: Perényi Attila

Fotó: Perényi Attila

Négy éve annak, hogy eljöttem a munkahelyemről. Az első 3 év munkája a kísérletezésről szólt, ennyi idő kellett ahhoz, hogy megérlelődjön bennem annyi tapasztalat, amivel a mostani ékszereimet már elkészíthettem.

Mi az, amitől egyediek a te ékszereid?

Az AME création ékszerek jó egy éve születtek meg. (A névválasztás egyébként a francia ’âme’ = ’lélek’ szóból jön, ‘ám’-nak szép ejteni.) Szerettem volna megmutatni, hogy a tűzzománc lehet mai és modern. Kb. másfél éve, egy ékszerekről való beszélgetés után, teljesen váratlan ötletként kúsztak be a szemem elé ezek az origamiszerűen hajtogatott, geometrikus ékszerek. Már csak az volt a kérdés, hogy el tudom-e készíteni őket. Kezemben a rézlemezzel és a kalapáccsal szerencsére hamar kiderült, hogy egészen pontosan tudom kivitelezni azokat az újfajta ékszereket, amiket megálmodtam.

 

Azóta sem tervezek papírra rajzolva, amit fejben „látok”, azt először egy térbeli kartonmodellen kipróbálom, és utána rögtön el is készítem a próbadarabot. A térbeli geometrikus formák mellett jellemző az ékszereimre a márványszerű, foltos mintázat, ez is egy saját ötletből született. Szeretek játszani azzal, ahogyan két különféle színű zománc összeolvad, figyelve, hogy milyen optikai hatást keltenek együtt. Az élénk, ragyogó színek is jellemzőek a munkáimra, mert egy ékszer szerintem legyen látványos! A szokatlan színkombinációk használatával igyekszem megtartani, sőt, ha lehet, erősíteni azt a letisztult hatást, amit a geometrikus formák keltenek.

 

Mennyi idő elkészíteni őket?

A tűzzománcozás hosszadalmas, nagyon aprólékos, rengeteg összpontosítást igénylő munka. Kemencében magas hőfokon, kb. 800–870°C-on kell kiégetni a munkadarabokat, sokszor a véletlenre bízva, hogy mi hogyan alakul ott bent az izzó anyaggal. Sok tapasztalás árán tudja a készítő kiküszöbölni azokat a hibákat, amelyeket szeretne az égetés során elkerülni, de mindig érnek bennünket meglepetések, időnként azonban a hibákból újabb csodák születnek. Például az én márványos mintázatom is először egy rosszul megválasztott zománc kijavítása során alakult ki. Ezenkívül, mivel a rézlemez kivágásától kezdve a kalapáláson, reszelésen, csiszoláson, zománcozáson át még az egyedi alkatrészeket is én készítem (az extrahosszú, ezüstözött-aranyozott fülbevaló-akasztók egyben stílusjegyek is), így a legegyszerűbb ékszerem is legalább 4-5 óra alatt készül el. A nagyobb darabok pedig akár több napig is készülhetnek.

Fotó: Perényi Attila

Fotó: Perényi Attila

Hol lehet hozzájuk jutni?

Igyekszem egyre több lehetőséget megragadni, főleg a fiatal tervezőket bemutató üzletekben lehet megvásárolni az AME création ékszereket, de tervezem bővíteni még ezt a kört. Emellett legtöbbször kint vagyok a dizájnvásárokon is velük. De természetesen a közösségi oldalakon megtalálhatják a márkát az érdeklődők.