Siker

Varázskezek sorozat: vietnami gyökerek, magyar lombkorona: Anh Tuan

A nyolcvanas években Vietnamból költözött Budapestre a családjával. A MOME textil tanszékén végzett bőr szakirányon, de természetesen nem csak bőrrel dolgozik. Tervez és varr ruhákat, kiegészítőket, munkáin letagadhatatlanok az ázsiai gyökerek. Neve a hazai divatot kedvelő és értő körökben jól ismert. Varázskezek sorozat: Anh Tuan.

Édesapád diplomataként dolgozott aktív korában. Mit szólt hozzá a családod, amikor eldöntötted, hogy divattervező leszel?

Nagyjából húsz éve foglalkozom divattervezéssel. A mi családunkban a hagyományoknak megfelelően jellemzően az első fiúgyermeket próbálták a szüleink a pályaválasztás során terelgetni – nekem két bátyám van, legkisebb lévén szabad kezet kaptam a szakmámat illetően.

Anh Tuan – ruha táska tervező magyar

Anh Tuan – Fotó: Szakály Fruzsina

Honnan inspirálódsz?

Amikor tervezem, mindig van egy fő irány, amit igyekszem követni, de ezt nem tudom mindig nevesíteni. Az utazásaim is sokat inspirálnak, mindig keresem az adott ország népi motívumait, népi művészetét. Úgy tudnám jellemezni, hogy legtöbbször ösztönből alkotok, a többi meg jön magától. És mivel ennyire ösztönből jönnek az ötleteim, erőltetettnek is érzem bármelyikre ráhúzni valamilyen nevesített koncepciót. A termékeim a minőségen túl egy életérzést tükröznek, amit a viselőik képviselni szeretnének. Azt gondolom, ha van egy alapvetően egységes gondolkodásmódod és struktúrád, akkor jól fogod azt beépíteni bármelyik munkádba. Én nyilván hozom magammal az ázsiai gyökereimet, amik keveredtek az Európában átélt tapasztalataimmal és ezek összességéből formálok eggyé valamit.

Anh Tuan – tervező táska divat dizájn

„Amikor dolgozom, inkább alkotásnak hívom a folyamatot” – Fotó: Szakály Fruzsina

Leülsz, rajzolsz, dolgozol?

Amikor dolgozom, inkább alkotásnak hívom a folyamatot, nem tervezésnek. Amit csinálok, az iparművészet ugyan, de szeretem képzőművészeti oldalról is megközelíteni a dolgokat, átemelni az eszméket és elemeket. Amikor az ember még tanul, természetesen rajzolnia kell, mert az a menete annak, hogy fejlődjön. De amikor az ember elér a szakmai tapasztalatában egy szintet, nincs szüksége kötött rajzokra ahhoz, hogy a munkáit formába öntse. A megrendelőknek ettől függetlenül természetesen lerajzolom, hogy lássák a formálódó termékeket.

Az elmúlt évek alatt már kialakult egyfajta tervezési és motívumrendszerem, ez természetesen megkönnyíti és felgyorsítja a folyamatokat. Az ipar igényei miatt persze fontosak a határidők, de igyekszem a szabad kreativitásnak nem gátat szabni azzal, hogy túl sok kötelezettség és határidő közé zsúfolom magam. Ezért évente maximum két kollekciót tervezek, egy őszi–télit és egy tavaszi–nyárit. De mostanában a legtöbb időmet az egyedi megrendelések viszik el. Mivel az ötleteim megvalósításának minden munkafázisát szeretem, ezért a gyártási folyamatokban is szívesen veszek részt.

Magad varrod a termékeidet?

Most pont egy átmeneti állapotban vagyok. Eddig egy csapattal dolgoztam itt a műteremben, többen is varrták a ruháimat, és úgy egészében véve kissé kaotikus volt az életem. Most abban az életszakaszban vagyok, hogy próbálok tudatosabban élni minden tekintetben. Összehangolni a munkáimat, kicsit szervezettebben megélni minden feladatomat. Nem erőltetek semmit, ahogy a sikert sem hajszolom. Szerintem ha az ember jól csinálja, amit csinál, akkor a siker is meglesz.

Anh Tuan – ruha tervező ékszer táska magyar

Fotó: Szakály Fruzsina

Négy nyelven beszélsz folyékonyan. Gondolkodtál már azon, hogy más országban – akár Vietnamban, akár máshol – könnyebb lenne érvényesülnöd?

Nem. Szerintem akinek céljai vannak és nincs megelégedve a helyzetével, az bárhol tud tenni azért, hogy elérje, amire vágyik. Lehetőség mindenhol van, csak meg kell találni. Részben persze idomulni kell az adottságokhoz, de minden helyzetért lehet tenni, hogy jobb legyen. Ha nem tetszik, dolgozni kell ellene!