Siker

A kamuajándékok ideje lejárt!

Fogyatékos és hátrányos helyzetű emberek által előállított prémium kategóriás dizájner- és gourmet termékek: ez a Fruit of Care, amely évtizedes tapasztalatai alapján most valami újat mutatna a piacon.

Néhány évvel ezelőtt egy, a hazai piacon egyedülálló vállalkozás kezdte meg működését, mely fogyatékos vagy hátrányos helyzetű felnőttek foglalkoztatásával állítja elő a termékeit. Országos szinten, több műhelyben nagyjából 150-200 fő dolgozik évente a nonprofit kft.-nek. Ez a lehetőség az érintettek számára gyakran az egyetlen módja az értelmes munkának. A Fruit of Care nevű vállalkozásnak több mint egy évtizednyi tapasztalat van a háta mögött, mellyel a szélesebb rétegek számára is elérhető prémium termékek piacán szeretne valami újat mutatni. Jakab Áron dizájnerrel, a vállalkozás ügyvezetőjével beszélgettem.

Fotó: Téglásy Zsuzsa

Fotó: Téglásy Zsuzsa

Kézműves és dizájn, de ez kevés

„Az elmúlt egy-két évet a cég szempontjából elég válságosnak éreztem, sok minden átértékelődött bennem a tapasztalataink alapján – mondja Áron. – A kezdetekkor sok üzletileg helytelen elképzelésünk volt, ezt utólag be kellett látnunk. Úgy gondoltuk, hogy viszonylag kevés beruházással is el lehet érni azokat a társadalmi hatásokat, melyeket a termékeink segítségével kívántunk elérni – az elmúlt öt évben azt láttuk, hogy ez nem működik.

A 2000-es évek elején elsősorban lakáskiegészítőket terveztem. Aztán rájöttem, hogy egyrészt az értékesítési csatornáink nem elég hatékonyak, és a nagyobb forgalom eléréséhez a gyors fogyasztású termékek irányába kell elmozdulnunk. Másrészt világossá vált számunkra, hogy egy hosszú távon életképes terméknél nem elegendő a jó dizájn, hanem technológiai fejlesztéseket is be kell vonni az előállításába. Harmadrészt azt látjuk, hogy az egészen kis műhelyek méretgazdaságossági szempontok alapján nem képesek felvenni a versenyt a többi piaci szereplővel. Márpedig olyan vállalkozást szeretnénk fenntartani, amely valós piaci környezetben is képes életben maradni, nem pusztán adományokból lebeg a felszínen. Ezek a felismerések egy egészen új irányba terelték el a portfóliónkat.”

Fotó: Téglásy Zsuzsa

Fotó: Téglásy Zsuzsa

Vedd meg, használd és szeresd!

A jelenlegi portfólióban papíráruk, gyertyák, kozmetikai termékek (szappanok és fürdőgolyók), valamint lekvárok és csokoládék szerepelnek. A cég nagyjából 2010 óta egyértelműen a céges ajándékok piacán érte el a legnagyobb üzleti sikereit. Ami hát, valljuk be, nem meglepő. Lényegében egyenlőséget lehetne tenni a céges ajándékcsomagok, az ilyen-olyan karitatív célokra felhívó ajándékok és a csoki-kézműves szappan-díszpapír kombó között, amire évente egyszer a nagyobb cégek hajlandóak költeni, majd tizenegy hónapra megint elfelejtik az egészet. Karácsonykor mindenki jó fej, de ez gyorsan elmúlik.

Fotó: Téglásy Zsuzsa

Fotó: Téglásy Zsuzsa

„Az elmúlt időszak fejlesztéseinek köszönhetően négy új termékcsaládot keltenénk életre, amelyből három gourmet élelmiszer, egy pedig kozmetikai termék lenne. Emellett megmaradnának a gyertyák és a már meglévő élelmiszerek – mondja Áron. – Ez az új kozmetikai termékcsalád a mai igényeknek megfelelően természetes alapanyagokból készül, de kifejezetten kiskereskedelmi forgalomra szánjuk – vagyis bárhol elérhető lenne a boltok polcain. Egy olyan termék, amit az átlag fizetőképes vásárlóközönség is megengedhet magának. Fontos észben tartanunk és mindenhol kiemelnünk, hogy nem charity típusú termékeket szeretnénk forgalmazni, amit az emberek évente egyszer, karácsonykor megvesznek, majd nem használnak semmire! Olyan üzleti terméket szeretnénk előállítani, amely a legnagyobb bizonyítéka lehet annak, hogy megfelelő integrációval a fogyatékos vagy hátrányos helyzetű emberek is igazi minőséget képesek előállítani.”

Fotó: Téglásy Zsuzsa

Fotó: Téglásy Zsuzsa

Áronék tapasztalatai alapján önmagában a vállalkozás alapgondolata mindenhol mindenkinek nagyon tetszik. Az igazi (fogalmazzunk úgy) kihívást azonban mégis az jelenti, hogy amint a cég a normál üzleti vérkeringésbe lép, ugyanazon kőkemény versenyszabályok vonatkoznak rájuk, mint bármely más vállalkozásra. Magyarán, szeretik az emberek a szép eszméket, és így a Fruit of Care történetét is, de a nagy zajból (amit például a média is jelent) a végén mégis kevés muzsika marad.

„Amit idáig elértünk, összességében nagyon pozitív, de nem elég – folytatja Áron. – Rengeteg fejlesztésen vagyunk túl. Most olyan támogatót keresünk, akivel az új termékcsaládok gyártását is be tudjuk indítani, hogy megfelelő raktárkészletet tudjunk felhalmozni a kiskereskedelmi forgalmazás beindításához. Nekiálltunk a márkakommunikáció fejlesztésének, hogy az emberek számára világos legyen: kiváló minőséget állítunk elő, mégis megfizethető áron, mindezt fogyatékos vagy hátrányos helyzetű emberek közreműködésével. Ha ez bejön, sínen leszünk…”