Otthon

Az éjszakai taxizás veszélyei

Vajon mit tehet az a nő, aki egyedül indul útnak este valamerre? A tömegközlekedés helyett választott taxizás sem nyújt biztonságot? Forgó Betti budapesti taxisofőr segített megkeresni a válaszokat.

Párizsban történt, hogy Sarra Boubchir barátnőjével együtt taxival indult haza egy éttermi vacsoráról, mivel a taxit kényelmesnek és biztonságosnak tartották. Igen ám, de a férfi sofőr végig kínos és kétértelmű megjegyzéseket tett, flörtölni próbált velük, annak ellenére, hogy a lányok egyértelműen megmondták neki, hogy hagyja abba. A sofőr feldühödött a visszautasításon, és az éjszaka közepén kiszállította a lányokat a taxijából. Sarra fejében ekkor fogalmazódott meg a Women Drive taxitársaság gondolata, amelynek sofőrei nők, és csak nőket szállítanak saját biztonságuk érdekében.

Budapest egyre veszélyesebb város, nem csak nőként, normális emberként is – mondja Forgó Betti taxis, aki a húszas évei kezdetétől ül a volán mögött.

Fotó: Forgó Betti

Fotó: Forgó Betti

„A közbiztonság a bulinegyed kialakulásával, a dizájnerdrogok és az alkoholfogyasztás rohamos terjedésével egyre inkább romlik. Éjszakai taxisofőrként, nőként ezt nap mint nap látom, tapasztalom. A nappal és az éjszaka veszélyei egyre inkább összemosódnak. Természetesen a nők, főleg a fiatal lányok és az idősebbek védtelenebbek a támadásokkal szemben (legyen az akár verbális, akár tettleges). Egy épphogy felnőttkor küszöbén álló lányban mély nyomot, akár lelki sérüléseket is okozhat még a legkisebb utcai konfliktus is. Sajnos az emberek közömbössége (legyen ez akár félelemből adódó) egyre inkább érezhető a mindennapokban.”

Ha nincs akkora szerencsénk, hogy női sofőr vezeti a taxit, akkor is tehetünk a biztonságunkért.

„A taxis szakma felhígulásával sajnos a női utasok akár egy taxiban utazva is ki vannak téve atrocitásnak. Taxisként egyre többször tapasztalom , hogy fiatal lányok-nők jönnek hozzám az utcán, droszton, és inkább velem utaznának, mint férfi kollégáimmal. A barátjuk, férjük is láthatóan jó néven veszi, megnyugtatja őket, ha egy női sofőrrel engedik el szeretteiket.”

Fotó: iStock.com/ivanikova

Fotó: iStock.com/ivanikova

Bettit is érik inzultusok

„Természetesen engem női taxisofőrként is megtalálnak ajánlatokkal, sértő megjegyzésekkel, de én ezeket elég jól tudom kezelni. Egyrészt az emberismeretemnek köszönhetően, másrészt azért, mert hajszálpontosan tudom, meddig kell és meddig érdemes elmenni egy-egy konfliktusban. A legkisebb sértő megjegyzést is csírájában elfojtom, és ha ez sem segít, egy forgalmasabb helyen vagy akár egy rendőrség előtt véget vetek az utazásnak. Érdekes módon a kolléganőimmel beszélgetve azt vettem észre, hogy az ösztöneink rendkívül jól működnek a munkánk végzése közben is, talán ezért sem ér minket több támadás, mint férfi kollégáinkat – ezt úgy kell érteni, hogy nem mindenáron veszünk fel utast. Én például ha kicsit is úgy ítélem meg, hogy nem lesz konfliktusmentes az út, el sem indulok vele. Talán még a legelvetemültebb utas is érzi, hogy nem félek, és ez nagyon sokat számít. Alapelvem, hogy csak akkora balhéba menjek bele, amiből egyedül, sértetlenül ki is tudok jönni, ez eddig sikerült is.”

Jó lenne a párizsi minta

„A párizsi, csak nőket szállító taxiszolgáltatás érdekes felvetés, többször nekem is eszembe jutott, volt már erre példa, próbálkozás nálunk is. Nem tudom, mennyire lenne rá igény, de azért ez nem olyan egyszerű, hiszen a taxizás egy gazdasági alapon nyugvó vállalkozás, és mint ilyennek nyereségesnek kell lennie. Mivel nincs túl sok női taxis, egy-egy ilyen rendelésre várhatóan messzebbről kéne mennünk, ez ingyenes kiállással nem lenne működőképes, valamint adott esetben a taxira várakozási idő is több lenne – a probléma ennél ráadásul még összetettebb.”