Egészség

Vegyük komolyan a depressziót

Mindenki számára egyértelmű, hogy vannak dolgok, amiket nem mondunk egy komoly betegséggel küzdő ismerősünknek. Azonban ha nem fizikai, hanem lelki eredetű a baj, hajlamosak vagyunk elbagatellizálni. Ideje komolyan venni a mentális betegségeket.

Dr. Harold Koenigsberg, a New York-i Mount Sinai egyetem pszichiáterprofesszora szerint gyakran helytelenül használjuk a depresszió szót, például akkor is, ha egyszerűen csak lehangoltak vagyunk, vagy rosszkedvünk van. Ezek normális érzések, amelyeket mindannyian megtapasztalunk, de nem jelentenek mentális problémát, nem az egészségi állapotunkra vonatkoznak. A depresszió nem mulandó, átmeneti állapot, hanem akár hetekig, hónapokig, sőt évekig fennálló probléma, amely akár öngyilkossághoz is vezethet, így meg kellene tanulnunk, hogy ne keverjük ezeket a fogalmakat.

Mielőtt bármit mondunk egy depresszióval küzdő ismerősünknek, a legjobb, ha végiggondoljuk, hogy ugyanazt a dolgot akkor is mondanánk-e neki, ha például rákbeteg lenne, vagy más súlyos, fizikai betegséggel küzdene.

Dr. Koenigsberg szerint a depresszió sokkal gyakoribb, mint gondolnánk, hiszen négyből egy nőt és hatból egy férfi érint. A statisztikák szerint tehát elég valószínű, hogy van valaki a környezetünkben, aki ezzel a problémával küzd nap mint nap.

Fotó: Pexels/ CCO License

Fotó: Pexels/ CCO License

De beszéljünk most arról is, hogy hogyan segíthetünk depressziós ismerősünknek, barátunknak vagy családtagunknak, ha hozzánk fordul.

Hallgassuk meg

A professzor szerint az egyik legfontosabb, hogy legyünk figyelmes és jó hallgatóság, éreztessük, hogy érdekel minket, mi történik a másikkal. Ne ítélkezzünk, egyszerűen csak legyünk ott.

Javasoljuk, hogy kérjen segítséget

Sokan nem mernek pszichológushoz vagy pszichiáterhez fordulni, mert azt gondolják, hogy egyedül is meg tudják oldani a problémáikat. De van az a pont, amikor fel kell ismerni, hogy kell a külső segítség, éreztessük a másikkal, ha eljött az ideje.

Ajánljunk pszichológust

Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy valakinek, aki depresszióval küzd, gyakran a legegyszerűbb hétköznapi cselekvés is komoly kihívást okoz. Megkönnyíthetjük a helyzetet, ha kezébe adjuk a telefonszámot, amit fel kell hívnia, sőt akár be is jelenthetjük egy pszichológushoz, így megkíméljük egy újabb szorongást okozó helyzettől.

A testedzés segíthet

Bár téves elképzelés, hogy a sport és egy egyszerű séta a napfényen kigyógyít egy komoly mentális betegségből, de dr. Koenigsberg szerint valóban jót tehet depressziós ismerősünknek, ha kicsit mozog, sétál vagy kocog egyet. Tartsunk vele, biztassuk!

Jelentkezzünk be

Ha nem is mindig tudunk jelen lenni fizikailag, telefonáljunk, írjunk üzenetet, jelentkezzünk be depressziós ismerősünknél, éreztessük vele, hogy számíthat ránk, ha baj van, és hogy érdekel minket, hogy érzi magát.

Ha Ön vagy valaki a környezetében krízishelyzetben van, hívja mobilról is a 116-123-as ingyenes lelkielsősegély-számot!