Csak felnőtteknek!

Az oldal alkalmas kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására.

Tartalma a 2010. évi CLXXXV. médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartozik.

Egészség

15 + 1 dolog, ami a testünkkel és a lelkünkkel történik, ha nem iszunk több alkoholt

Az alkoholfogyasztás kultúrafüggő, van, ahol bárhol lehet inni, és a mennyiség miatt is elnézőbbek, máshol meg egyszerűen tilos, és kész. Tudjuk, hogy káros a szervezetre, a testünkre és a lelkünkre is, mégis hajlamosak vagyunk olykor-olykor elfogyasztani egy pohár ezt, másik pohár azt. Aztán jön a macskajaj, a fogadkozás – és a következő alkalom. De vajon mi történne velünk, az egészségünkkel, ha többször nem innánk alkoholt?

Az alkohol káros az egészségre, mégis a legtöbb nemzetnél elfogadott és engedélyezett a fogyasztása a felnőttek körében. Iszunk, amikor ünneplünk, de akkor is, ha éppen szomorúak vagyunk – ha kell, valahogy mindig találunk okot az alkoholfogyasztásra. Mértéken felül pedig minden pohár átkozott, vagyis elég csak egy pohárral (egy korttyal) többet innunk a kelleténél, és máris nyöghetjük az ezzel járó rosszullétet, hányingert, fejfájást és másnapot. És sajnos vannak, akik nemcsak mértéket nem tudnak tartani, de azt a bizonyos alkalmat is egyre ritkábban, pontosabban egyre többször, mert szinte mindennap isznak, csak két pohár bort, egy doboz sört, akármit – és már rá is szoktak az alkoholra, anélkül nem érzik jól magukat.

Fotó: iStock.com/william87

Fotó: iStock.com/william87

Akármikor is iszunk, és akármennyit, azt bizonyára megtapasztaltuk, hogy az alkoholmentes hetek vagy hónapok sokkal derűsebben és problémamentesebben telnek, mint amikor (rendszeresen) iszunk. Egy macskajaj akár több napba kerülhet, nem beszélve az eltékozolt napokról, amikor használhatatlanok vagyunk. Az egészségünkre sem gondolunk ilyenkor, pedig jócskán igénybeveszi a szervezetünket az ital.

Abbahagyjuk, és a szervezetünk reagál

Az alkohol elhagyásának számos jótékony hatása van, nemcsak a testünkre, de a lelkünkre is. A szakemberek összegyűjtötték azokat a tapasztalatokat, amiket azok éltek át, akik abbahagyták az ivást. Íme!

1. Drámai javulást észleltek az általános fizikai jólétük terén. Többek között csökkent a súlyuk, jobb lett az emésztésük, több energiájuk volt, és kevésbé érezték magukat fáradtnak, mint korábban. A bőrük tisztult, és megszűnt a rendszeresen felbukkanó émelygés és fejfájás is náluk.

2. A mentális egészségük is javult, például kevesebbet aggódtak, csökkent a depressziójuk, javult a memóriájuk és a koncentrációjuk, magasabb lett az önbecsülésük, motiváltabbak lettek és pozitívabban gondolkoztak, miután „leálltak” az alkohollal.

3. Természetesen az alvásuk is javult: könnyebben szenderedtek álomba, valamint mélyebb és pihentetőbb volt az alvásuk. És ezzel együtt az ébrenlét alatt is nyugodtabbnak érezték magukat.

4. Változott a szociális életük is. Az emberekhez való hozzállásuk jobb lett, együtt érzőbbé váltak, empatikusabbak lettek mások felé.

5. Az ivás abbahagyásával rengeteg pénzt takarítottak meg.

6. A pénz mellett rengeteg időt is megtakarítottak, hiszen tartalmasabbá vált a délutánjuk, estéjük, éjszakájuk, valamint korábban keltek, frissebbek voltak, hamarabb és energikusabban kezdték a napot.

7. Rájöttek, hogy nincs szükségük alkoholra ahhoz, hogy jól érezzék magukat, hogy felhőtlenül szórakozzanak. Többen azt gondolták, hogy az alkohol inkább árt a társasági eseményeknek, az emberi kapcsolatoknak, mintsem használ.

Fotó: iStock.comi/kiatipol

Fotó: iStock.comi/kiatipol

8. Szerintük az alkohol csak egy maszk, egy álarc, ami segített elrejteni azt, amilyenek valójában. Miután abbahagyták az ivást, inkább elfogadták önmagukat, azt, amilyenek, minden jó és rossz tulajdonságukkal együtt. Megtanultak szembenézni az érzelmeikkel, amit az alkohollal rendszeresen elnyomtak.

9. Rájöttek, hogy az alkohol nem segít, hanem csak még jobban megnehezíti a személyes problémáikat.

10. Sokkal inkább a jelenben tudnak lenni azok, akik alkoholmentes életet élnek, élvezik az életet, meglátnak olyasmiket, részt vesznek olyan dolgokban, amikből az alkohol miatt korábban kimaradtnak.

11. Nehéz és nem egyszerű leszokni az alkoholról, különösen, ha valaki szinte napi rendszerességgel iszik. Az eleje, az első szakasza a legnehezebb, hogy ne engedjünk semmi esetre sem a csábításnak. De miután valaki megtapasztalta a napokig tartó józanságot, könnyebb nemet mondani még akkor is, ha körülöttünk mások isznak.

12. Akik eltették az alkoholt, észrevették, hogy a legtöbben negatív irányban változnak az alkohol hatására. Mindenki hangosabb, egósabb lesz az italtól, és józanul ez még szembetűnőbb, mint amikor együtt iszunk másokkal.

13. Ugyanígy a beszélgetések is megváltoznak, ha józanul figyelünk egy részeg társalgást – kiderül, hogy milyen unalmasak, ego-vezéreltek és felületesek ezek a beszélgetések, ráadásul több bennük az agresszió, és könnyebben felerősödnek a negatív érzelmek.

14. Alkohol nélkül jobban esik az étel, változatosabban étkezünk, egészségesebben élünk, több vizet fogyasztunk. Több idő és energia marad az edzésre és a szabadidő tartalmasabb eltöltésére.

15. Ha megváltozik a környezetünk, megváltozhatnak a szokásaink is, vagyis ha olyan emberekkel vesszük körbe magunkat, akik nem isznak, és olyan programokkal, ahol nincs alkohol, akkor nagy valószínűséggel mi sem fogunk inni.

16. Tudatosabb életre képesek azok, akik nem isznak rendszeresen alkoholt, mint azok, akik igen.