Egészség

Hűsítő jógagyakorlatok kánikula idejére

A hőség már-már elviselhetetlen odakint, és kinek van kedve ilyenkor még mozogni is? A jógát azonban a kánikulában is segítségül hívhatjuk, hiszen vannak kifejezetten olyan gyakorlatok, amelyek lehűtik a testünket.

Sítali, a hűtő légzés

A légzés maga az élet. A jógában is ez – vagyis a légzőgyakorlatok, a pranayama – mindennek az alapja. Képesek vagyunk általa felmelegíteni vagy épp lehűteni a testünket. Utóbbihoz üljünk vagy álljunk egyenesen, nyújtsuk ki a nyelvünket úgy, hogy egy kis bölcsőt formázva felgördítjük a két szélét, így szívjuk be lassan szájon át a levegőt, majd ugyanilyen lassan fújjuk ki az orrunkon keresztül. Ismételjük meg 5–10 alkalommal.

Váltott orrlyukú légzés

Ezzel a légzőtechnikával megnyutathatjuk az idegrendszert, és lecsendesíthetjük az elménket. Ezáltal a testünk hőmérséklete is csökkenni fog. Fogjuk be a jobb orrlyukunkat a jobb hüvelykujjunkkal. A bal orrlyukon fújjuk ki a levegőt kicsit erőteljesebben, majd ugyanitt szívjuk be jó mélyen. Fogjuk be a gyűrűsujjunkkal a bal orrlyukat, és a jobbon fújjuk ki a levegőt. Ismételjük meg 5–10 alkalommal, majd feküdjünk a hátunkra és csak pihenjünk.

Lassítsuk le a gyakorlást

A kezdő jógiknak a nagy hőségben érdemes inkább lazító, nyújtó, relaxáló gyakorlást végezni az erősítő pózok helyett. Próbáljuk kora reggelre időzíteni a jógázást, amikor még aránylag kellemes az idő, és fókuszáljunk a nyugodt, hosszú légzésre. Ha tehetjük, meditáljunk gyakrabban, hiszen az az egész lényünkre nyugtatólag hat.

Savászana

Más néven hullapóz, mindig ezzel zárjuk a gyakorlást. Ez a pihenő póz segít lecsendesedni, megnyugtatni a légzésünket  és helyreállítani az egyensúlyt. Feküdjünk a hátunkra, lábainkat kényelmesen nyissuk szét, tenyereinket pedig fordítsuk felfelé. Pihenjünk így 5–10 percig.