Konyha

Ne féljünk a kenyértől, csak találjuk meg a megfelelő formáját

Ha éhes a család, a legegyszerűbb készíteni egy szendvicset vagy megkenni egy szelet kenyeret. Mielőtt elkapna minket a lelkiismeret-furdalás, hogy nem etetjük elég egészségesen és változatosan őket, ismerkedjünk meg az egészséges kenyérfogyasztás lehetőségeivel!

Magas szénhidráttartalma miatt sokan száműzik étrendjükből a kenyérféléket, pedig nem lenne muszáj. Való igaz, hogy a finomított lisztből készült fehér kenyér nagy mennyiségű fogyasztása növelheti a cukorbetegség kialakulásának veszélyét, és ez fokozottan igaz a cukros pékárukra, ám igenis lehet okosan is kenyeret fogyasztani. Hacsak nincs gluténérzékeny a családban, nyugodtan ehetünk kenyeret reggelire, uzsonnára vagy vacsorára, igen, akár szokásszerűen is, főleg, ha a gyerek csak azt szereti, mindössze válogassuk meg a hozzávalókat. Kenyér és kenyér között nagy különbségek lehetnek, érdemes címkéket olvasni, péket megkérdezni, alaposan körülnézni. Ha megengedhetjük magunknak, válasszunk teljes kiőrlésű lisztből, minél kevesebb adalékanyaggal készült pékárut, és kerüljük az előrecsomagolt, színezett termékeket. Ha így járunk el, fontos vitamin- és rostforrást jelentő kenyérrel látjuk el a családot, ami kiválóan elűzi az éhséget is. Elég változatos a kenyérpiac, választhatunk rozsosat, burgonyásat, magvasat a teljes kiőrlésű termékcsaládokból is.

Fotó: iStock.com/olgakr

Fotó: iStock.com/olgakr

Süssük otthon 

Ha mindenképpen el szeretnénk kerülni a lisztkeverékeket és adalékanyagokat, süssünk otthon kenyeret. A nyári melegben jó hasznát vesszük egy kenyérsütő gépnek, amibe csak bele kell öntenünk a hozzávalókat, így nem kell a sütő előtt izzadnunk. A különböző kenyérlisztek is nagy választékban kaphatók, készíthetünk kovászos vagy kovásztalan kenyeret, kísérletezhetünk ízekkel, formákkal, és megadhatjuk a családnak a friss, meleg, illatos, omlós kenyér varázsát.

Fotó:iStock.com/Shaiith

Fotó:iStock.com/Shaiith

Mit kenjünk rá?

Van, aki magában is örömmel eszi a kenyeret, de azért a gyerekek általában kérnek is rá valamit, amitől jobban csúszik. A margarinok helyett válasszunk inkább minőségi vajat, vagy zsírt, mértékkel fogyasztva sokkal kisebb egészségügyi kockázatot jelentenek, mint a hidrogénezett növényi olajokból álló margarin. Természetes, egészséges és finom a méz, ebből is választhatunk többfélét, ugyanilyen jó a kevés cukorral készült lekvár is. Ez utóbbit főzzük inkább magunknak, ha lehet, magas gyümölcstartalommal, természetes, egészséges cukorpótlókkal, és akkor nem kell aggódnunk a gyerekek fogai és egészsége miatt – vagy válasszunk a boltban cukormentes lekvárokat. A megszokott ízek mellett próbáljunk ki újdonságokat! Van, akinek az olívaolajjal megkent bazsalikomos-fokhagymás kenyér a kedvence, más a házilag készített gyümölcs- vagy zöldségpürét keni rá, de nem túl nehéz felvágottat vagy májkrémet előállítani a saját konyhánkban sem. Az agyonédesített mogyoró- vagy csokikrémek helyett készítsünk otthon az aprítógép segítségével piacon vett mogyoróból, kakaóvajból és kakaóporból, illetve természetes cukorpótlóból kenyérre kenhető krémet. Adalékanyagok, hozzáadott cukor nélkül készült feltétekkel, teljes kiőrlésű kenyérből készítve egyetlen szendvicsnél sem kell lelkiismeret-furdalást éreznünk.