Egészség

Miért olyan fontos az antioxidáns?

Lépten-nyomon azt halljuk, hogy együk ezt vagy azt az ételt, zöldséget vagy gyümölcsöt, mert tele van antioxidánssal, és az jó nekünk. Egészségesebbek leszünk tőle és segít a fogyókúrában. De vajon mi az az „antioxidáns”, amire annyira szükségünk van?

Rengetegszer olvastuk, láttuk vagy hallottuk, hogy sok antioxidánsra van szükségünk. De mi ez és miért kell ez nekünk?

A szakemberek szerint az antioxidánsok szervezetünk egyik létfontosságú alkotóelemei. Antioxidáns alatt leggyakrabban az élő szervezetben, illetve a táplálékban található, természetes vagy mesterséges vegyületeket értjük. Ezek olyan vegyületek, amelyek gátolják az oxidációs (égési) folyamatokat. Tágabb értelemben oxidáció alatt az olyan energiatermelő anyagcserefolyamatokat is érthetjük, amelyek a szervezet lebontó folyamatait foglalják magukba. Ezen folyamatok közben pedig szabad gyökök keletkeznek, és például ezek a szabad gyökök is felelősek a sejtek öregedéséért, többek között fehérjék működésképtelenné tételével, a DNS lánc károsításával – utóbbi folyamat daganatképződést is okozhat. Ezeket a szabad gyököket a sejtek a saját antioxidánsaikkal hatástalanítják. Bizonyos helyzetekben (például stressz, betegség) a szabad gyökök száma megnő, és a szervezet nem képes elegendő antioxidánst termelni. Az idős, beteg szervezetben az antioxidánsok hatása és mennyisége is csökken.

Forrás: Pexels / CC0 License

Forrás: Pexels / CC0 License

Mit együnk?

Mindez ellen a különböző sejtek számos természetes antioxidánst termelnek. És ezért érdemes olyan ételeket fogyasztani, amik tele vannak természetes antioxidánssal. Számos antioxidáns hatású vitamint és nyomelemet fogyaszthatunk, például:

  • zöldségek: spenót, káposzta, brokkoli, paradicsom, petrezselyem, fokhagyma, uborka, saláta, leveles zöldségek, savanyított káposztafélék;
  • hüvelyesek: bab, zöldbab, lencse, szójabab;
  • gyümölcsök: feketeribiszke, áfonya, narancs, szőlő, szilva, málna, citrusfélék, eper, avokádó;
  • magvak: napraforgómag, dió, mogyoró, pisztácia, mandula, tökmag, búza, zabpehely;
  • állati termékek: máj és májkészítmények, zsíros sajtok, tojássárgája, tejszín, hús, tejtermékek, tengeri halak, osztriga, kagylófélék.