Stílus

De miért szeretünk annyira vásárolni?! Hát ezért!

Ez (is) amolyan női dolog, legalábbis a közvélemény szerint az, bár ismeretes, hogy egyes férfiak ugyanannyira szeretnek vásárolni, mint mi, sőt, de valamiért az nem kap olyan nagy nyilvánosságot. Akárhogy is, most kiderül, miért is olyan vonzó tevékenység az üzletről üzletre járkálás!

A vásárlást sokan úgy veszik, mint egyfajta terápiát: egy nehéz munkanap vagy munkahét után jólesik szétnézni az üzletekben, felpróbálgatni ezt-azt, aztán megvásárolni – valahogy így jutalmazzuk meg magunkat az aznapi vagy heti túlélésért. De vajon mi áll ennek a hátterében? Mi az, ami örömmel tölt el bennünket? A megszerzés öröme? Az új dolog birtoklása? Hogy pénzt adtunk ki magunkra? És vajon rosszul érezzük magunkat, ha a vásárlás nem jön össze?

A szakemberek szerint a legtöbb „terápiás” vásárlóról el lehet mondani, hogy nem csak azt élvezik, hogy (olykor felesleges) dolgokat halmozhatnak fel, mert ugyanolyan örömüket lelik abban is például, ha holmikat cserélhetnek másokkal. Vagyis nem feltétlenül a felhalmozás a cél. De akkor mi?

Fotó: StockSnap.io/Artificial Photography

Fotó: StockSnap.io/Artificial Photography

Sok tényező adódik össze ebben az esetben is: többek között a kortárs társadalmi közeg, a lelkiállapot, anyagi helyzet, illetve az agyműködés is.

Történelmi háttér

Történelmi hagyománya van a vásárlás élményének. Régen ugyanis nem lehetett mindennap vásárolni, csak akkor, ha a kereskedők megérkeztek a településre. És akkor sem adatott meg mindenkinek, hogy válogathasson a különféle portétkák között – ez (is) többnyire a módosabb réteg kiváltsága volt. Innen is eredeztethető az, hogy mára, amikor egyre könnyebben és egyre nagyobb réteghez jutott el a vásárlás lehetősége, akkor az addig ezt a tevékenységet mellőző emberek örömmel vetették bele magukat a különféle tárgyak felhalmozásába. Az ipari forradalom környékére teszik azt a fordulatot, amikor a vásárlás a szükségesből átalakult szórakozássá. Jóval később, a bevásárlóközpontok megjelenésével pedig inkább a szórakoztató jelleg és a felhalmozás vált dominánssá a „csak a feltétlenül szükséges dolgok” beszerzésének rovására.

 

 

Örömszerzés az agynak

Emellett neurológiai okai is vannak a kényszerű vásárlásnak a szakemberek szerint. A tudósok ugyanis ezt is kutatták, és megállapították, hogy a vásárlás hatására az agyban beindulnak a öröm- illetve boldogságérzet és az elégedettség mechanizmusai, hasonlóan, mint például amikor csokit eszünk. Annak ellenére, hogy pénzt költünk, a kiadás pedig inkább fájdalmas dolog az egyén számára. Merthogy az örömérzet ebben az esetben sokkal erősebb.