Siker

A hatkezű istennő és a home office

Bizonyos szempontból a távmunka maga a megtestesült álom, főleg a nyári szünetben. Távmunkában dolgozni nem feltétlenül jelent otthoni munkavégzést, de hazánkban többnyire mégis azzal teszik egyenlővé, hogy a főállás mellett még a háztartás és a gyerek is belefér.

Nyáron természetesen felértékelődik a távmunkában vagy home office-ban végezhető tevékenységek értéke (kisgyerekes családoknál az őszi–téli betegséges időszakban szintúgy). Ennek egyik oka, hogy a családoknak nem kis kihívás az oviban hat-, majd később tízhetes nyári szünet alatt megoldani a gyerekek felügyeletét. A távmunka egyes szakmákban mindennapos, máshol elképzelhetetlen, de azért mégsem egyenlő az otthoni lazulással.

Fotó: iStock.com/RossHelen

Fotó: iStock.com/RossHelen

„Otthon dolgozol? Hú, de jó neked!”

„A távmunka egy munkaszervezési mód, melynek lényege, hogy a távmunkás számára biztosított a vállalati központtól eltérő helyen is egy olyan munkakörnyezet, ahol infokommunikációs eszközök segítségével egyes munkafeladatait teljes értékűen el tudja végezni. Hazánkban a távmunka jogi keretet kapott, így törvényi háttérrel történhet a távmunkavégzés” – áll a Magyar Távmunka Szövetség tájékoztatójában. Valójában távmunkát nem csak otthon végezhetünk, hiszen létezik a mobil távmunka fogalma, amikor a munkavégzés helye változó és mindig az aktuális igényekhez kötött (pl. orvoslátogatók). Illetve van az ún. távmunka-házakban végzett tevékenység. Ez utóbbi itthon még kevésbé ismert és elterjedt (két ilyen ház üzemel itthon), a skandináv országokban már bevett szokás. Ezek a házak asztalt, internetet, számos irodai kiegészítőt (nyomtatók, kivetítők, szkennerek stb.), valamint kávézót és általában bizonyos szakterületeken (jogi, gazdasági) szakértőket is biztosítanak a hozzájuk fordulóknak. Mindezt vagy ingyen, vagy jelképes összegért. Ez utóbbi megoldás egyébként szerintünk felkerülhetne bármilyen üzleti díj abszolút győztesei közé. Mert mennyire jó megoldás már, hogy az ember beül dolgozni egy olyan, a szellemi tevékenységet abszolút segítő környezetbe, ahol ha segítségre, inspirációra, társaságra, akármire van szüksége megkapja, VAN KÁVÉ és mégsem otthon robotol pizsamában egész nap?!
Visszatérve a nagy átlaghoz, a hazai távmunka-gyakorlatnak vannak előnyei és hátrányai. Mivel az online kommunikáció, a cikkírás, a magazinszerkesztés azért alapvetően nem mindig követeli meg az újságírók jelenlétét a szerkesztőségben, ha valami hát ez a terület természetesen számunkra nem ismeretlen.

Nem zötyögünk minden nap a buszon

Szóval, miért szeretjük a home office-t? Mert megspóroljuk az utazással töltött órákat, ami például a Budapest környéki agglomerációból a belvárosba való bejutást jelenti.
Mert (majdnem) akkor dolgozunk, amikor szeretnénk, amennyiben nem kell egy időben több munkatársunkkal is online lenni, ügyeletet tartani. Ennél fogva például kisgyermekes családoknál kész főnyeremény egy ilyen meló, ha beteg a gyerek.
Mert a kreatív munkát sokszor nem lehet időkeretek közé szorítani. Sokunknál éppen az esti órák azok, amikor az „ihlet” jön főként, ha egy nehezebb témát dolgoz fel az ember. Ez napközben az irodában sokszor csak ablakon kibámulós elvesztegetett órákat jelentene.
És természetesen ne hagyjuk ki a sorból a háztartást, amely után mindig úgy futunk, mint a lekésett vonat után. Bezzeg home office-ban hatkezű istennőként kavarjuk a rántást, teregetjük a ruhákat és írjuk a prezentációkat egyszerre.
Mindezen előnyök egy vállalat szempontjából a következőképpen néznek ki: kevesebb táppénzköltség, kisebb irodai költségek, hatékonyabb munkaerő.

Nincs kolbászból a netkábel

Azért vannak a dolognak árnyoldalai is. Aki nem tudja egyértelműen elkülöníteni a munkaidőt a szabadidőtől, annak folyamatosan ott lebeg a feje felett annak a tudata, hogy dolgoznia kell. Ezzel a tudattal nem lehet igazán kikapcsolódni. Emellett aki nem egy remete alkat, annak rövid időn belül hiányozni kezdenek az emberi kapcsolatok. Otthon nem lehet (vagyis nehezebb) ötleteket megvitatni, egymást kibeszélni, kávézás címén kapcsolatokat ápolni és építgetni, maximum a macskával. Mind tudjuk, hogy a legtöbb céges információ nem a hivatalos vonalakon terjed a munkavállalók között, hanem a belső pletyka-vonalakon. Ezek nem feltétlenül haszontalan információk, hanem akár a (jó) munkavégzéshez elengedhetetlen adalékok is lehetnek. És hogy a vállalatok szempontjából is mutassuk a távmunka veszélyeit: a VPN-hálózatok (külső magánhálózatok) potenciális fenyegetést jelentenek kártékony külső behatolók szempontjából, akik vírusokat telepíthetnek be, vagy információkat vihetnek ki a vállalatról.

Fotó: iStock.com/Viktor_Gladkov

Fotó: iStock.com/Viktor_Gladkov

Hogy legyen jó mindenkinek?

Például úgy, hogy azon vállalatok, ahol a munkavégzés bizonyos mértékben elképzelhető távoli eléréssel is, ott vegyesen alkalmazzák a távmunkát a hagyományos munkarenddel. Természetesen nem minden iparág engedheti meg magának ezt a fajta munkamódszert. Arról, hogy ezentúl munkánk egy részét otthonról végezhessük, természetesen nem könnyű egy szkeptikus vezetőt meggyőzni, de nem lehetetlen – vannak erre már bőven példák az itthoni nagyvállalatok között is. Ha a dolog mégis teljesen süket fülekre talál, érdemes körülnézni a munkaerőpiacon.

Azonban mielőtt bárki eldobná, ami a kezében van és rohanna új állás után nézni, gondolja át a következőket:
– azzal a képesítéssel és szakmai gyakorlattal, amije van, reális eséllyel keres bármilyen távfoglalkoztatást?
– amennyiben most főállású alkalmazottként dolgozik valahol, hajlandó lenne feladni a munkavállalói státuszt és akár egyéni vállalkozóvá válni?
– személy szerint alkalmas-e arra, hogy huzamosabb ideig egyedül, kollektíva nélkül dolgozzon?
– a legtöbb távmunka bizonyos technikai feltételeket igényel. Megvannak ezek a követelmények?
– a távmunkaként meghirdetett álláslehetőségek többnyire teljesítménybéres elszámolásban fizetnek. Vállalja a változó bérezést?

Aki belevág…

…annak a következőket javasoljuk annak érdekében, hogy sikerrel vegye az akadályokat és ne ússzon el annyira a munkával (mint mi):
– a hétköznapokon igyekezzen tartani egy előre meghatározott munkaidőt
– ha egyéb elfoglaltságok miatt valamennyi munkaóra kiesik, azt tartsa nyilván és igyekezzen pótolni, hiszen a kiesett munkamennyiség idővel összeadódik
– amennyiben a munka típusa lehetővé teszi, rendszeresen tartsa a kapcsolatot kollégákkal, főnökkel, ügyfelekkel, partnerekkel, minden olyan személlyel, aki befolyással lehet a munkájára
– legyen folyamatosan elérhető és dokumentálja a munkafolyamatokat
– ne szakadjon el teljesen a munkahelytől, rendszeres időközönként személyesen is ápolja kapcsolatait a kollégákkal.